JA Purity IV JA Purity IV
  • Αρχική
  • Επικαιρότητα
  • Εκπαίδευση
  • Διεθνή
  • Ιστορία
  • Πολιτισμός
  • Αθλητικά
  • Πρόσωπα
  • Κοινωνικά
  • Κέρκυρα
JA Purity IV JA Purity IV
  • Αρχική
  • Επικαιρότητα
  • Εκπαίδευση
  • Διεθνή
  • Ιστορία
  • Πολιτισμός
  • Αθλητικά
  • Πρόσωπα
  • Κοινωνικά
  • Κέρκυρα
Τουλάχιστον 16 Παλαιστίνιοι νεκροί σε νέα ισραηλινή επίθεση στη Γάζα – Ανάμεσά τους πέντε αιτούντες ανθρωπιστικής βοήθειας

08-16-2025 9:42
Διεθνή

Τουλάχιστον 16 Παλαιστίνιοι νεκροί σε νέα ισραηλινή επίθεση στη Γάζα – Ανάμεσά τους πέντε αιτούντες ανθρωπιστικής βοήθειας
Παξοί – Αντίπαξοι: Ένα ταξίδι στον παράδεισο του Ιονίου

08-16-2025 9:28
Διαπόντια Νησιά - Παξοί

Παξοί – Αντίπαξοι: Ένα ταξίδι στον παράδεισο του Ιονίου
Τα θύματα του καλοκαιριού του ’48 στους δρόμους των Ιωαννίνων

08-16-2025 9:21
Ιστορία

Τα θύματα του καλοκαιριού του ’48 στους δρόμους των Ιωαννίνων
Η Παναγιά στη Σπιναλόγκα της Καλύμνου

08-16-2025 9:13
Πολιτισμός

Η Παναγιά στη Σπιναλόγκα της Καλύμνου
«Μπελλαντόνες στο Λιθάρι»: Παρουσίαση του νέου βιβλίου της Βούλας Τζιλιάνου - Κυριακή 17/8

08-15-2025 9:24
Κέρκυρα

«Μπελλαντόνες στο Λιθάρι»: Παρουσίαση του νέου βιβλίου της Βούλας Τζιλιάνου - Κυριακή 17/8
Κατηγορία: Ιστορία
24 Μαρτίου 2025

25η Μαρτίου 1821: Σχολείο και μαθητές …στα χαρακώματα της ιστορικής μνήμης!

Χρήστος Κάτσικας 

Χρήστος Κάτσικας

Οι πληροφορίες σχηματίζουν κρίσεις και πεποιθήσεις που αποτελούν μέρος του μηχανισμού που κατευθύνει τις ενέργειές μας

Είναι γενικά αποδεκτό ότι όταν οι άνθρωποι δεν υπακούουν στην ανάγκη ή στη συνήθεια, το σύνολο των ενεργειών τους είναι συνάρτηση της γνώσης ­ ή «γνώσης» ­ που μεταφέρουν.

Αυτό σημαίνει ότι κάθε πράξη-παρέμβαση στην κοινωνική πραγματικότητα καθορίζεται σ' ένα μεγάλο βαθμό από τις πληροφορίες που έχουν δεχτεί από το άμεσο κι έμμεσο περιβάλλον, από την οικογένεια, τα μέσα μαζικής ενημέρωσης, το σχολείο, ­ ειδικά το τελευταίο έχει αποφασιστικό ρόλο στη μετάδοση πληροφοριών λόγω του συνεχούς και οργανωμένου τρόπου μετάδοσης.

Οι πληροφορίες σχηματίζουν κρίσεις και πεποιθήσεις που αποτελούν μέρος του μηχανισμού που κατευθύνει τις ενέργειές μας.

Όταν η κοινωνική πραγματικότητα του μακρινού ή του κοντινότερου παρελθόντος παρουσιάζεται σωστά ­ όπως πραγματικά είναι ­ τότε το μάθημα συμβάλλει στη διαμόρφωση κοινωνικής συνείδησης ικανής να «βλέπει», να κατανοεί, να παρεμβαίνει θετικά. Όταν όμως κυριαρχεί η ιστορική ανακρίβεια, τότε διαμορφώνεται κοινωνική συνείδηση πλανημένη, ανίκανη να σχηματίζει σωστή αντίληψη και κρίση και συνεπακόλουθα σωστή πράξη.

Η Ιστορία αφηγείται ανθρώπινες ενέργειες που σαφώς συνεπάγονται τιμές ή ενοχές για όσους έχουν σχέση μ' αυτές. Με βάση όσα μαθαίνει ο νέος άνθρωπος στο σχολείο, σχηματίζει αξιολογικές κρίσεις για άλλους ανθρώπους, για κοινωνικές ομάδες, στρώματα, τάξεις, σεβασμό και εμπιστοσύνη ή αποστροφή και έχθρα.

Τα πράγματα, λοιπόν, είναι σοβαρά και επικίνδυνα. Για ποιους; Μα για όσους (κοινωνικά στρώματα, ομάδες, τάξεις) ήταν απόντες από μεγάλα έργα ή έπαιξαν ρόλο αρνητικό ή θεωρούν ότι η αφήγηση κάποιων γεγονότων δεν ευνοεί τις δικές τους θέσεις, την ιδεολογία τους, τους σκοπούς τους. Αυτοί, λοιπόν, χρησιμοποιούν διάφορες μεθόδους απόκρυψης της ιστορικής αλήθειας, όπως την αποσιώπηση, παραποίηση, παρερμηνεία κ.λπ. Όλ' αυτά, μ' έναν σκοπό: τη δημιουργία πλανημένων κοινωνικών συνειδήσεων που σκέφτονται και ενεργούν σε βάρος των ίδιων τους των συμφερόντων.

Ποιος Έλληνας, σε όποια ηλικία κι αν βρίσκεται, δεν γνωρίζει να πει δυο λόγια για το «κρυφό σχολειό» ή για το «ξεκίνημα της Επανάστασης στην Αγία Λαύρα στις 25 Μάρτη»; Μπορεί να μη γνωρίζουμε για την τύχη των πρωτεργατών τής Επανάστασης, για την εξάρτηση και τους ξένους προστάτες, για την κατάληξη του αγώνα, όμως όλοι μπορούμε εύκολα να αναφερθούμε στα «δύο πιο σημαντικά γεγονότα της Νεότερης Ιστορίας μας, στο κρυφό σχολειό και στην ευλογία των όπλων στην Αγία Λαύρα από τον Π.Π. Γερμανό, που αποτέλεσε και αφετηρία της Ελληνικής Επανάστασης».

bryzakis.jpg

Κι αν μας διαφεύγουν κάποιες λεπτομέρειες των βιβλίων, αν έχουμε ξεχάσει τους αναρίθμητους επετειακούς λόγους, σίγουρα έχουμε αποτυπώσει τα πρόσωπα, τις εικόνες από τους γοητευτικούς πίνακες του Γύζη και του Βρυζάκη, που μαζί με τις φωτογραφίες του Κολοκοτρώνη, του Μιαούλη και άλλων, έμειναν ανέπαφοι ­ χαραγμένοι βαθιά στη μνήμη. Η γοητεία της μορφής, η εικόνα λειτουργεί σαν πληροφορία που δεν δέχεται αμφισβήτηση. Η εικαστική τέχνη θεωρείται ανεκτίμητη πηγή για τη ζωή του γεγονότος ή του μύθου, καθώς βοηθάει να γίνει παρόν το περιεχόμενό τους και καθώς αγγίζει την ίδια τη ζωή τους, λειτουργώντας σαν αυτόπτης μάρτυρας.

Στην «ανάγνωση» ενός έργου τέχνης, στη διαδικασία της διδασκαλίας του μαθήματος της Ιστορίας και για την κατανόησή της είναι απαραίτητο να γνωρίζουμε την ταυτότητά του. Να γνωρίζουμε δηλαδή τον τόπο, τον χρόνο, τις συνθήκες δημιουργίας καθώς και τα κίνητρα, τους στόχους και τον χρηματοδότη του έργου.

gyzis.jpg

Ας έρθουμε, λοιπόν, στους συγκεκριμένους πίνακες του Γύζη και του Βρυζάκη, καθώς και στους ίδιους τους μεγάλους αυτούς Έλληνες καλλιτέχνες του προηγούμενου αιώνα.

Ο Γύζης (1824-1901) έκανε ανώτερες σπουδές στη Σχολή Καλών Τεχνών του Μονάχου με υποτροφία του ευαγούς Ιδρύματος Τήνου. Με τη φροντίδα, δηλαδή, και την καθοδήγηση της Εκκλησίας. Ο ίδιος ο καλλιτέχνης διακατεχόταν από βαθιές θρησκευτικές τάσεις και η ζωγραφική του παρέμεινε ερμητικά κλειστή στις μεγάλες αναταραχές που είχαν επηρεάσει το σύνολο των καλλιτεχνών σε Γαλλία και Γερμανία.

Ο Βρυζάκης (1814-187Cool, αφού φιλοτέχνησε τη λεγόμενη προσωπογραφία του Όθωνα (1837), έκανε ανώτερες σπουδές στο Μόναχο, αφού πήρε μια μεγάλη υποτροφία (για 10 χρόνια) από τη Βαυαρική κυβέρνηση.

Ο πίνακας του Βρυζάκη «Ο Μητροπολίτης Π.Π. Γερμανός υψώνει τη σημαία της Ελευθερίας» (1851) και ο πίνακας του Γύζη «Το κρυφό σχολειό» (1886) έγιναν σε μια συγκεκριμένη εποχή.

Λίγα χρόνια πριν, είχαν ομαλοποιηθεί οι σχέσεις Πολιτείας και Εκκλησίας που είχαν διαταραχθεί στην περίοδο της Αντιβασιλείας και ήδη είχε επικρατήσει, με συνεργασία των δύο, το στείρο πνεύμα του μεγαλοϊδεάτικου σχολαστικισμού σ' όλη την πνευματική ζωή και βέβαια στην εκπαίδευση.

Στην παιδεία επικρατεί η ιεροκρατική αντίληψη και από τα σχολικά αναγνώσματα ως τα σχολικά τραγούδια κυριαρχεί μια ηθικολογία και συνθηματολογία ιεροκρατικής προέλευσης.

Βρισκόταν ήδη σε πλήρη εξέλιξη η σκύλευση πάνω στο πτώμα της Επανάστασης του '21. Η Εκκλησία σε πλήρη σύμπνοια με την Πολιτεία μετέδιδε τη δική της εκδοχή για το παρελθόν. «Ίσως ο ρομαντικός εραστής των γλυκερών ιστορικών φαντασιώσεων ν' απογοητευθεί όταν μάθει πως το περίφημο κρυφό σχολείο της τουρκοκρατίας είναι απλούστατα ένα ιστορικό ψέμα» (Λίνος Πολίτης).

Read next

  • Facebook
  • X
  • LinkedIn
  • Threads
  • Pinterest
  • WhatsApp
  • Telegram
  • Trello
  • Email
  • Εκπαίδευση
  • Ιστορία
  • Εκπαίδευση
  • Ιστορία
  • Αρχική
  • Επικαιρότητα
  • Εκπαίδευση
  • Διεθνή
  • Ιστορία
  • Πολιτισμός
  • Αθλητικά
  • Πρόσωπα
  • Κοινωνικά
  • Κέρκυρα

Διάβασε ακόμα...   

Παξοί – Αντίπαξοι: Ένα ταξίδι στον παράδεισο του Ιονίου
Διαπόντια Νησιά - Παξοί 16-08-25

Παξοί – Αντίπαξοι: Ένα ταξίδι στον παράδεισο του Ιονίου

Η Παναγιά στη Σπιναλόγκα της Καλύμνου
Πολιτισμός 16-08-25

Η Παναγιά στη Σπιναλόγκα της Καλύμνου

Τουλάχιστον 16 Παλαιστίνιοι νεκροί σε νέα ισραηλινή επίθεση στη Γάζα – Ανάμεσά τους πέντε αιτούντες ανθρωπιστικής βοήθειας
Διεθνή 16-08-25

Τουλάχιστον 16 Παλαιστίνιοι νεκροί σε νέα ισραηλινή επίθεση στη Γάζα – Ανάμεσά τους πέντε αιτούντες ανθρωπιστικής βοήθειας

Τουλάχιστον 16 Παλαιστίνιοι νεκροί σε νέα ισραηλινή επίθεση στη Γάζα – Ανάμεσά τους πέντε αιτούντες ανθρωπιστικής βοήθειας Τουλάχιστον 16 Παλαιστίνιοι, συμπεριλαμβανομένων πέντε...

Τα θύματα του καλοκαιριού του ’48 στους δρόμους των Ιωαννίνων
Ιστορία 16-08-25

Τα θύματα του καλοκαιριού του ’48 στους δρόμους των Ιωαννίνων

«Μπελλαντόνες στο Λιθάρι»: Παρουσίαση του νέου βιβλίου της Βούλας Τζιλιάνου - Κυριακή 17/8
Κέρκυρα 15-08-25

«Μπελλαντόνες στο Λιθάρι»: Παρουσίαση του νέου βιβλίου της Βούλας Τζιλιάνου - Κυριακή 17/8

Το σπίτι
Κέρκυρα 15-08-25

Το σπίτι

Δεκαπενταύγουστος στην Παλαιστίνη
Διεθνή 15-08-25

Δεκαπενταύγουστος στην Παλαιστίνη

Τζιτζίκια: Τι ξέρετε εσείς από Αύγουστο;
Πολιτισμός 15-08-25

Τζιτζίκια: Τι ξέρετε εσείς από Αύγουστο;

«Για τις πυρκαγιές στη Ζάκυνθο και σε όλη τη χώρα –Συγκέντρωση ειδών αλληλεγγύης»
Περιφ. Ιονίων Νήσων 15-08-25

«Για τις πυρκαγιές στη Ζάκυνθο και σε όλη τη χώρα –Συγκέντρωση ειδών αλληλεγγύης»

«Άρχισαν τα όργανα», οι συγκρούσεις, τα εξώδικα
Εκπαίδευση 14-08-25

«Άρχισαν τα όργανα», οι συγκρούσεις, τα εξώδικα

Κώστας Βιδάλης: Υπόδειγμα συνέπειας και αυτοθυσίας – Ένα από τα πιο φριχτά εγκλήματα που γνώρισε ο τόπος
Πρόσωπα 14-08-25

Κώστας Βιδάλης: Υπόδειγμα συνέπειας και αυτοθυσίας – Ένα από τα πιο φριχτά εγκλήματα που γνώρισε ο τόπος

Θα πας;
Κέρκυρα 14-08-25

Θα πας;

«Υπηρεσιακές Μεταβολές 2025 – Αναγκαίες Ενέργειες μετά τη Σύσταση Νέων Οργανικών Θέσεων»
Εκπαίδευση 14-08-25

«Υπηρεσιακές Μεταβολές 2025 – Αναγκαίες Ενέργειες μετά τη Σύσταση Νέων Οργανικών Θέσεων»

Μαζική διαμαρτυρία στο λιμάνι του Πειραιά για το Crown Iris με τους Ισραηλινούς (φωτο)
Επικαιρότητα 14-08-25

Μαζική διαμαρτυρία στο λιμάνι του Πειραιά για το Crown Iris με τους Ισραηλινούς (φωτο)

Άνεργοι και απλήρωτοι οι συμβασιούχοι αναπληρωτές μέσα στο κατακαλόκαιρο – Να σταματήσει τώρα η απαράδεκτη ταλαιπωρία!
Εκπαίδευση 14-08-25

Άνεργοι και απλήρωτοι οι συμβασιούχοι αναπληρωτές μέσα στο κατακαλόκαιρο – Να σταματήσει τώρα η απαράδεκτη ταλαιπωρία!

Η Ελλάδα καίγεται και η στάχτη χαράζει τον χάρτη
Κέρκυρα 14-08-25

Η Ελλάδα καίγεται και η στάχτη χαράζει τον χάρτη

Εκφυλιστικά φαινόμενα στην τοπική διοίκηση - Τρανό παράδειγμα ο Δήμος Νότιας Κέρκυρας
Κέρκυρα 14-08-25

Εκφυλιστικά φαινόμενα στην τοπική διοίκηση - Τρανό παράδειγμα ο Δήμος Νότιας Κέρκυρας

drepani.gr

Μια από τις ονομασίες με τις οποίες ήταν γνωστή η Κέρκυρα στην αρχαιότητα ήταν και η Δρεπάνη. Όνομα που χρησιμοποιήθηκε λόγω του σχήματός της. Η Δρεπάνη ταυτίζεται με το όπλο με το οποίο ο Κρόνος σκότωσε τον πατέρα του τον Ουρανό.

argyrades.gr

Σελίδες για τη ζωή, την ιστορία, τον πολιτισμό, στην Κέρκυρα. Με κριτική ματιά στην επικαιρότητα.

drepani
Copyright © 2025 drepani.gr. Με την επιφύλαξη κάθε δικαιώματος.
Το Joomla! είναι Ελεύθερο Λογισμικό που διατίθεται σύμφωνα με τη Γενική Δημόσια Άδεια Χρήσης GNU.