JA Purity IV JA Purity IV
  • Αρχική
  • Επικαιρότητα
  • Εκπαίδευση
  • Διεθνή
  • Ιστορία
  • Πολιτισμός
  • Αθλητικά
  • Πρόσωπα
  • Κοινωνικά
  • Κέρκυρα
JA Purity IV JA Purity IV
  • Αρχική
  • Επικαιρότητα
  • Εκπαίδευση
  • Διεθνή
  • Ιστορία
  • Πολιτισμός
  • Αθλητικά
  • Πρόσωπα
  • Κοινωνικά
  • Κέρκυρα
Τουλάχιστον 16 Παλαιστίνιοι νεκροί σε νέα ισραηλινή επίθεση στη Γάζα – Ανάμεσά τους πέντε αιτούντες ανθρωπιστικής βοήθειας

08-16-2025 9:42
Διεθνή

Τουλάχιστον 16 Παλαιστίνιοι νεκροί σε νέα ισραηλινή επίθεση στη Γάζα – Ανάμεσά τους πέντε αιτούντες ανθρωπιστικής βοήθειας
Παξοί – Αντίπαξοι: Ένα ταξίδι στον παράδεισο του Ιονίου

08-16-2025 9:28
Διαπόντια Νησιά - Παξοί

Παξοί – Αντίπαξοι: Ένα ταξίδι στον παράδεισο του Ιονίου
Τα θύματα του καλοκαιριού του ’48 στους δρόμους των Ιωαννίνων

08-16-2025 9:21
Ιστορία

Τα θύματα του καλοκαιριού του ’48 στους δρόμους των Ιωαννίνων
Η Παναγιά στη Σπιναλόγκα της Καλύμνου

08-16-2025 9:13
Πολιτισμός

Η Παναγιά στη Σπιναλόγκα της Καλύμνου
«Μπελλαντόνες στο Λιθάρι»: Παρουσίαση του νέου βιβλίου της Βούλας Τζιλιάνου - Κυριακή 17/8

08-15-2025 9:24
Κέρκυρα

«Μπελλαντόνες στο Λιθάρι»: Παρουσίαση του νέου βιβλίου της Βούλας Τζιλιάνου - Κυριακή 17/8
Κατηγορία: Εκπαίδευση
03 Μαρτίου 2025

Ενεργός πολίτης χωρίς πολιτική συνείδηση;

Το σχόλιο της Δευτέρας: Ενεργός πολίτης χωρίς πολιτική συνείδηση;

γράφει η Σοφία Χατζοπούλου - από selidodeiktis

Στα μέσα της εκπαιδευτικής χρονιάς και του σχολικού προγραμματισμού, σε μια χώρα που ποτέ δεν σ’ αφήνει να βαρεθείς, οι εκπαιδευτικοί έλαβαν πάλι εξ άνωθεν οδηγία ότι πρέπει να εντάξουν στο ήδη φορτωμένο πρόγραμμά τους σχέδια δράσης “ενεργού πολίτη”.

Αναρωτηθήκαμε αμέσως τι μπορεί να σημαίνει αυτό, αφού στα εργαστήρια δεξιοτήτων, που ήδη λαμβάνουν ένα μεγάλο μέρος του ετήσιου προγραμματισμού, η “ενεργός πολιτειότητα” αποτελεί κεντρικό μέρος και στόχο. Τι ακριβώς παραπάνω θα προσφέρει άραγε η επιβάρυνση με ακόμα περισσότερα σχέδια δράσης; Όταν μάλιστα αυτά εμφανίζονται εντελώς αιφνιδιαστικά και χωρίς σύνδεση με το αναλυτικό πρόγραμμα για να ανατρέψουν κάθε προγραμματισμό του εκπαιδευτικού, σε ένα σύστημα που ήδη είναι φορτωμένο με ογκώδη ύλη και δυσνόητα βιβλία.;

Εξοργιστήκαμε επίσης από την υποκριτική στάση του υπουργείου, το οποίο καλεί τους εκπαιδευτικούς να προάγουν την ενεργό πολιτειότητα, όταν την ίδια στιγμή συνάδελφος εκπαιδευτικός διώκεται πειθαρχικά επειδή ‘τόλμησε’ να μιλήσει και να ευαισθητοποιήσει τους μαθητές της ενάντια στον πόλεμο, και να δημιουργήσει μαζί τους πανό με αντιπολεμικό μήνυμα αλληλεγγύης προς τον λαό της Παλαιστίνης.

Που βρίσκεται η πολιτειότητα όταν καταπατάται η ελευθερία του λόγου και της έκφρασης; Η έννοια του πολίτη διαμορφώνεται και θεμελιώνεται μέσα από αυτά ακριβώς τα πολιτικά δικαιώματα και την πολιτική παιδεία που προάγει την γνώση και την κριτική ικανότητα.

Αλλά αυτήν ακριβώς τη γνώση την αντιπαλεύει το ίδιο το υπουργείο, όταν επιτίθεται στα μαθήματα πολιτικής παιδείας  στο Λύκειο, σε μια κρίσιμη ηλικία για τους αυριανούς πολίτες, οι οποίοι δεν διδάσκονται πια το μάθημα «Πολίτης και Δημοκρατία» στη Β’ Λυκείου, ενώ μειώνονται και οι ώρες ενασχόλησης τους με το μάθημα «Πολιτική Παιδεία» στην Α΄ Λυκείου.

Άρα καταλαβαίνουμε ότι ο ‘ενεργός πολίτης’ που ευαγγελίζεται το υπουργείο και η κυβέρνηση είναι κάτι άλλο και ουδεμία σχέση έχει με τον πραγματικό πολίτη με πολιτική συγκρότηση και συνείδηση. Αν δούμε προσεκτικά και τους θεματικούς άξονες των δράσεων γίνεται εύκολα κατανοητό ότι ο ‘ενεργός πολίτης’ δεν είναι τίποτα άλλο παρά σχέδια προώθησης του εθελοντισμού και της βιώσιμης ανάπτυξης  στα πλαίσια της νεοφιλελεύθερης οικονομίας. Δεν έχει να κάνει με τίποτα άλλο παρά με την εξάχνωση του κοινωνικού κράτους σε μια αποκεντρωμένη και απολιτίκ κοινωνία πολιτών, άτομα και ομάδες που αναλαμβάνουν δράση εκεί που το κράτος σταθερά και οργανωμένα αποσύρεται από τις θεσμικές και κοινωνικές του υποχρεώσεις.

Αυτή η μεταμόρφωση του πολίτη σε εθελοντή θα πρέπει να γίνεται άκριτα στα πλαίσια μιας συμμετοχής χωρίς αμφισβήτηση, όπως φάνηκε άλλωστε και από τη δίωξη μιας ακόμη εκπαιδευτικού επειδή τόλμησε να στηλιτεύσει το γεγονός ότι μαθητές  στερούνται του δικαιώματος τους στην ισότιμη πρόσβαση στην εκπαίδευση, αφού δεν λαμβάνουν την απαραίτητη υποστήριξη από το κράτος με βοηθητικό εκπαιδευτικό και νοσηλευτικό προσωπικό. Η κριτική αυτή δε, αν και αδιαμφισβήτητο δικαίωμα του πολίτη και υποχρέωση του εκπαιδευτικού που νοιάζεται για τους μαθητές του, οδήγησε στην παρέμβαση της υφυπουργού παιδείας Ζ. Μακρή, η οποία ούτε λίγο ούτε πολύ υποστήριξε ότι ο εκπαιδευτικός έχει απολέσει τα συνταγματικά του δικαιώματα και δεν δύναται να ομιλεί για θέματα που αφορούν την κοινωνία και την πολιτεία, αν δεν έχει πάρει άδεια από την διοικητική αρχή.

Επιστρέφοντας λοιπόν στις πολυδιαφημιζόμενες δράσεις του ‘ενεργού πολίτη’ είναι σαφές ότι πέρα από την απορρόφηση κονδυλίων και την εναρμόνιση με τις οδηγίες της Ευρωπαϊκής Ένωσης, τα προγράμματα αυτά επιτελούν κι έναν πιο βαθύ και άρρητο ιδεολογικό ρόλο, που στόχο έχει την αποσύνδεση της πολιτειότητας από την διαλεκτική πολιτική σκέψη και τη διαμόρφωση πολιτικής συνείδησης.

Το πολιτικό σύστημα γνωρίζει καλά ότι αυτά τα δύο, πολιτική σκέψη και συνείδηση, αποτελούν πραγματική απειλή για αυτό, και ως εκ τούτου επιδιώκει μέσα από την εκπαίδευση ως μηχανισμό για την ιδεολογική του ηγεμονία να τα απεμπολήσει.

Εφαρμόζοντας συγκεκριμένες εκπαιδευτικές πολιτικές και λαμβάνοντας συγκεκριμένες πολιτικές αποφάσεις προσπαθεί να αντικαταστήσει την ίδια την πλούσια έννοια της πολιτικής με αυτήν μιας στείρας πολιτειότητας. Καθιστώντας την έννοια της πολιτικής ‘ταμπού’ προσπαθεί να αποκρύψει την πολιτική διάσταση των πραγμάτων και ως εκ τούτου τις πολιτικές του ευθύνες, αντιμετωπίζοντας ό,τι συμβαίνει ως θέμα διαχείρισης και ατομικής ευθύνης. Προσπαθεί τελικά να κρατήσει τον λαό μακριά από τον πολιτικό του ρόλο και από τη δύναμη του να αλλάξει το κοινωνικό και πολιτικό γίγνεσθαι.

Σε αυτή την προσπάθεια του, όμως, το σύστημα βρίσκει και θα βρίσκει πάντα απέναντι τους εκπαιδευτικούς και το ριζοσπαστικού εκπαιδευτικό κίνημα που αντιστέκονται, όπως έκαναν πάντα στην ιστορία αυτού του τόπου, έχοντας πλήρη επίγνωση του κοινωνικού και πολιτικού ρόλου της παιδείας. Θα μας βρίσκει πάντα εκεί, μπροστά για τα κοινωνικοπολιτικά επίδικα και ενάντια στα κακώς κείμενα μέσα και έξω από τα σχολεία μας, στους δρόμους μαζί με τους μαθητές μας, αυτούς που αν και δεν έχουν πια βιβλία Πολιτικής παιδείας, κρατούν γερά τα πανό στα χέρια τους και βροντοφωνάζουν ότι θέλουν επιτέλους να ανασάνουν οξυγόνο μέσα σε αυτή την πολιτική ξηρασία.

Read next

  • Facebook
  • X
  • LinkedIn
  • Threads
  • Pinterest
  • WhatsApp
  • Telegram
  • Trello
  • Email
  • Εκπαίδευση
  • Εκπαίδευση
  • Αρχική
  • Επικαιρότητα
  • Εκπαίδευση
  • Διεθνή
  • Ιστορία
  • Πολιτισμός
  • Αθλητικά
  • Πρόσωπα
  • Κοινωνικά
  • Κέρκυρα

Διάβασε ακόμα...   

Η Παναγιά τση Πατρίδας.
Κέρκυρα 16-08-25

Η Παναγιά τση Πατρίδας.

Τουλάχιστον 16 Παλαιστίνιοι νεκροί σε νέα ισραηλινή επίθεση στη Γάζα – Ανάμεσά τους πέντε αιτούντες ανθρωπιστικής βοήθειας
Διεθνή 16-08-25

Τουλάχιστον 16 Παλαιστίνιοι νεκροί σε νέα ισραηλινή επίθεση στη Γάζα – Ανάμεσά τους πέντε αιτούντες ανθρωπιστικής βοήθειας

ΣΥΓΚΕΝΤΡΩΣΗ ΚΥΡΙΑΚΗ 24 ΑΥΓΟΥΣΤΟΥ ΣΤΙΣ 20:00 ΣΤΟ ΠΕΝΤΟΦΑΝΑΡΟ - ΑΛΛΗΛΕΓΓΥΗ ΣΤΟΝ ΗΡΩΪΚΟ ΛΑΟ ΤΗΣ ΠΑΛΑΙΣΤΙΝΗΣ
Κέρκυρα 16-08-25

ΣΥΓΚΕΝΤΡΩΣΗ ΚΥΡΙΑΚΗ 24 ΑΥΓΟΥΣΤΟΥ ΣΤΙΣ 20:00 ΣΤΟ ΠΕΝΤΟΦΑΝΑΡΟ - ΑΛΛΗΛΕΓΓΥΗ ΣΤΟΝ ΗΡΩΪΚΟ ΛΑΟ ΤΗΣ ΠΑΛΑΙΣΤΙΝΗΣ

Η ανακοίνωση του Εργατικού Κέντρου Κέρκυρας ΟΛΟΙ ΤΗΝ ΚΥΡΙΑΚΗ 24 ΑΥΓΟΥΣΤΟΥΣΤΙΣ 20:00 ΣΤΟ ΠΕΝΤΟΦΑΝΑΡΟΑΛΛΗΛΕΓΓΥΗ ΣΤΟΝ ΗΡΩΪΚΟ ΛΑΟ ΤΗΣ ΠΑΛΑΙΣΤΙΝΗΣΝΑ ΣΤΑΜΑΤΗΣΕΙ ΤΩΡΑ Η...

Το 112 για όλους… Εναέρια μέσα με… μέσο
Επικαιρότητα 16-08-25

Το 112 για όλους… Εναέρια μέσα με… μέσο

Παξοί – Αντίπαξοι: Ένα ταξίδι στον παράδεισο του Ιονίου
Διαπόντια Νησιά - Παξοί 16-08-25

Παξοί – Αντίπαξοι: Ένα ταξίδι στον παράδεισο του Ιονίου

Τα θύματα του καλοκαιριού του ’48 στους δρόμους των Ιωαννίνων
Ιστορία 16-08-25

Τα θύματα του καλοκαιριού του ’48 στους δρόμους των Ιωαννίνων

Η Παναγιά στη Σπιναλόγκα της Καλύμνου
Πολιτισμός 16-08-25

Η Παναγιά στη Σπιναλόγκα της Καλύμνου

«Μπελλαντόνες στο Λιθάρι»: Παρουσίαση του νέου βιβλίου της Βούλας Τζιλιάνου - Κυριακή 17/8
Κέρκυρα 15-08-25

«Μπελλαντόνες στο Λιθάρι»: Παρουσίαση του νέου βιβλίου της Βούλας Τζιλιάνου - Κυριακή 17/8

Το σπίτι
Κέρκυρα 15-08-25

Το σπίτι

Δεκαπενταύγουστος στην Παλαιστίνη
Διεθνή 15-08-25

Δεκαπενταύγουστος στην Παλαιστίνη

Τζιτζίκια: Τι ξέρετε εσείς από Αύγουστο;
Πολιτισμός 15-08-25

Τζιτζίκια: Τι ξέρετε εσείς από Αύγουστο;

«Για τις πυρκαγιές στη Ζάκυνθο και σε όλη τη χώρα –Συγκέντρωση ειδών αλληλεγγύης»
Περιφ. Ιονίων Νήσων 15-08-25

«Για τις πυρκαγιές στη Ζάκυνθο και σε όλη τη χώρα –Συγκέντρωση ειδών αλληλεγγύης»

«Άρχισαν τα όργανα», οι συγκρούσεις, τα εξώδικα
Εκπαίδευση 14-08-25

«Άρχισαν τα όργανα», οι συγκρούσεις, τα εξώδικα

Κώστας Βιδάλης: Υπόδειγμα συνέπειας και αυτοθυσίας – Ένα από τα πιο φριχτά εγκλήματα που γνώρισε ο τόπος
Πρόσωπα 14-08-25

Κώστας Βιδάλης: Υπόδειγμα συνέπειας και αυτοθυσίας – Ένα από τα πιο φριχτά εγκλήματα που γνώρισε ο τόπος

Θα πας;
Κέρκυρα 14-08-25

Θα πας;

«Υπηρεσιακές Μεταβολές 2025 – Αναγκαίες Ενέργειες μετά τη Σύσταση Νέων Οργανικών Θέσεων»
Εκπαίδευση 14-08-25

«Υπηρεσιακές Μεταβολές 2025 – Αναγκαίες Ενέργειες μετά τη Σύσταση Νέων Οργανικών Θέσεων»

Μαζική διαμαρτυρία στο λιμάνι του Πειραιά για το Crown Iris με τους Ισραηλινούς (φωτο)
Επικαιρότητα 14-08-25

Μαζική διαμαρτυρία στο λιμάνι του Πειραιά για το Crown Iris με τους Ισραηλινούς (φωτο)

drepani.gr

Μια από τις ονομασίες με τις οποίες ήταν γνωστή η Κέρκυρα στην αρχαιότητα ήταν και η Δρεπάνη. Όνομα που χρησιμοποιήθηκε λόγω του σχήματός της. Η Δρεπάνη ταυτίζεται με το όπλο με το οποίο ο Κρόνος σκότωσε τον πατέρα του τον Ουρανό.

argyrades.gr

Σελίδες για τη ζωή, την ιστορία, τον πολιτισμό, στην Κέρκυρα. Με κριτική ματιά στην επικαιρότητα.

drepani
Copyright © 2025 drepani.gr. Με την επιφύλαξη κάθε δικαιώματος.
Το Joomla! είναι Ελεύθερο Λογισμικό που διατίθεται σύμφωνα με τη Γενική Δημόσια Άδεια Χρήσης GNU.