08-15-2025 9:24
Κέρκυρα
- Κατηγορία: Εκπαίδευση
«Αποκλείουν σχολεία από τις Τάξεις Υποδοχής προσφύγων»

«Αποκλείουν σχολεία από τις Τάξεις Υποδοχής προσφύγων»
Έντονες αντιδράσεις προκαλεί στην εκπαιδευτική κοινότητα του Πειραιά η Υπουργική Απόφαση (Αρ. 91413/Δ2, ΦΕΚ 3988/28-7-2025) για την ίδρυση των Τάξεων Υποδοχής Προσφύγων.
Όπως καταγγέλλει η ΕΛΜΕ Πειραιά, από τη λίστα των σχολείων που εγκρίθηκαν για λειτουργία Τάξεων Υποδοχής απουσιάζουν μονάδες που εδώ και χρόνια φιλοξενούν προσφυγόπουλα ή είχαν λάβει σχετική έγκριση την προηγούμενη χρονιά, προκαλώντας προβληματισμό για τις προθέσεις του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων.
Στην ανακοίνωσή της η ΕΛΜΕ Πειραιά επισημαίνει ότι:
-
Δεν συμπεριλαμβάνονται το 1ο Γυμνάσιο Περάματος και το 1ο ΓΕΛ Περάματος, τα οποία, όπως σημειώνεται, προορίζονται για Ωνάσεια με κυβερνητική απόφαση.
-
Δεν συμπεριλαμβάνεται το 10ο ΓΕΛ Πειραιά, που είχε λάβει πέρσι έγκριση για δημιουργία Τάξης Υποδοχής.
-
Δεν περιλαμβάνεται το 3ο ΓΕΛ Πειραιά, το οποίο από φέτος λειτουργεί ως Πειραματικό, γεγονός που, κατά την ΕΛΜΕ, επιβεβαιώνει την «αντιπαιδαγωγική πολιτική της κατηγοριοποίησης των σχολείων».
-
Δεν περιλαμβάνεται το 1ο ΕΠΑΛ Πειραιά, επίσης εγκεκριμένο την περασμένη χρονιά.
Σύμφωνα με την ανακοίνωση, μόλις ένα ΓΕΛ στην περιοχή (1ο ΓΕΛ Δραπετσώνας) έχει λάβει φέτος έγκριση για λειτουργία Τάξης Υποδοχής, ενώ κανένα ΕΠΑΛ δεν έχει συμπεριληφθεί.
Αναλυτικά η ανακοίνωση της ΕΛΜΕ Πειραιά
«Ερωτηματικά, προβληματισμό και εύλογες ανησυχίες προκαλεί η Υπουργική Απόφαση για την ίδρυση των Τάξεων Υποδοχής Προσφύγων (Αριθμ. 91413/Δ2, ΦΕΚ 3988/Τεύχος Δεύτερο/28 Ιουλίου 2025). Συγκεκριμένα:
-
δεν συμπεριλαμβάνεται το 1ο Γυμνάσιο Περάματος, στο οποίο εδώ και χρόνια λειτουργεί Τάξη Υποδοχής. Θυμίζουμε πως, με απόφαση της κυβέρνησης, το 1ο Γυμνάσιο και το 1ο ΓΕΛ Περάματος προορίζονται για Ωνάσεια!
-
δεν συμπεριλαμβάνεται το 10ο ΓΕΛ Πειραιά, το οποίο είχε λάβει πέρσι έγκριση για τη δημιουργία Τμήματος Υποδοχής
-
δεν συμπεριλαμβάνεται το 3ο ΓΕΛ Πειραιά, που από τη φετινή σχολική χρονιά (2025-2026) θα λειτουργήσει σαν Πειραματικό, επιβεβαιώνοντας και από αυτή την σκοπιά την αντιπαιδαγωγική πολιτική της κατηγοριοποίησης των σχολείων, αφού “αριστεία” και προσφυγόπουλα, δεν πάνε μαζί...
-
δεν συμπεριλαμβάνεται το 1ο ΕΠΑΛ Πειραιά, που είχε λάβει έγκριση πέρσι για τη δημιουργία Τάξης Υποδοχής.
-
συνολικά, μόλις ένα ΓΕΛ στον Πειραιά (1ο ΓΕΛ Δραπετσώνας) έχει λάβει έγκριση για δημιουργία Τάξης Υποδοχής και κανένα ΕΠΑΛ!
Θυμίζουμε πως οι Τάξεις Υποδοχής (Τ.Υ.) σε Γυμνάσια, ΓΕΛ και ΕΠΑΛ αποτελούν μια -όχι χωρίς προβλήματα- στοιχειώδη δομή στα σχολεία για την εκμάθηση της ελληνικής γλώσσας σε ευάλωτες κοινωνικές ομάδες, που δεν έχουν την απαιτούμενη γνώση της ελληνικής γλώσσας (Ρομά, Αλλοδαπών, Παλιννοστούντων, Προσφύγων, Ευάλωτων Κοινωνικών Ομάδων κτλ.). Για τη διδασκαλία στις Τάξεις αυτές διορίζεται αναπληρωτής εκπαιδευτικός Μειωμένου Ωραρίου (φιλόλογος) και λειτουργεί τις ώρες με μαθητές/μαθήτριες που εκείνες τις ώρες δεν παρακολουθούν το μάθημα στην κανονική τους τάξη. Για ακόμα μία φορά, αντί της πρόσληψης εκπαιδευτικού με μόνιμη και σταθερή εργασία, επιλέγονται οι ελαστικές σχέσεις εργασίας και μάλιστα με το θεσμό του αναπληρωτή Μειωμένου Ωραρίου (μέχρι 15 ώρες τη βδομάδα).
Καταγγέλλουμε την παραπάνω υπουργική απόφαση και απαιτούμε, με συμπληρωματική υπουργική απόφαση, την έγκριση λειτουργίας των Τάξεων Υποδοχής σε όλα τα σχολεία που είχαν λάβει σχετική έγκριση πέρσι. Επίσης, να εγκριθούν τα νέα αιτήματα των σχολείων, που το έχουν ζητήσει. Καμία σκέψη για μετατροπή του 1ου Γυμνασίου και του 1ου ΓΕΛ Περάματος, αλλά και κανενός άλλου σχολείου, σε Ωνάσεια.
Η κυβέρνηση φέρει ακέραια την ευθύνη για τα μεγάλα προβλήματα στη λειτουργία των Τάξεων Υποδοχής και στην ένταξη των προσφύγων στην εκπαιδευτική διαδικασία, ζήτημα που η ΕΛΜΕ Πειραιά έχει έγκαιρα αναδείξει (βλέπε ενδεικτικά για το σχολικό έτος 2024-2025 εδώ: ΧΩΡΙΣ ΜΕΤΑΦΟΡΑ ΑΠΟ ΤΟ ΚΡΑΤΟΣ ΚΑΙ ΤΗΝ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑ ΑΤΤΙΚΗΣ ΕΧΟΥΝ ΜΕΙΝΕΙ ΟΙ ΜΑΘΗΤΕΣ/ΜΑΘΗΤΡΙΕΣ ΤΩΝ ΤΜΗΜΑΤΩΝ ΥΠΟΔΟΧΗΣ (Τ.Υ.) ΠΡΟΣΦΥΓΩΝ ΣΤΟ 1ο ΓΕΛ ΚΑΙ ΣΤΟ 2ο ΓΥΜΝΑΣΙΟ ΔΡΑΠΕΤΣΩΝΑΣ – ΕΛΜΕ ΠΕΙΡΑΙΑ και εδώ: ΝΑ ΚΑΛΥΦΘΟΥΝ ΑΜΕΣΑ ΤΑ ΚΕΝΑ ΣΤΙΣ ΤΑΞΕΙΣ ΥΠΟΔΟΧΗΣ ΠΡΟΣΦΥΓΩΝ – ΕΛΜΕ ΠΕΙΡΑΙΑ και για το σχολικό έτος 2023-2024 εδώ: “ΣΤΑ ΧΑΡΤΙΑ” ΟΛΗ ΤΗ ΧΡΟΝΙΑ ΤΟ ΤΜΗΜΑ ΥΠΟΔΟΧΗΣ (Τ.Υ.) ΠΡΟΣΦΥΓΩΝ ΣΤΟ 1ο ΓΕΛ ΔΡΑΠΕΤΣΩΝΑΣ – ΕΛΜΕ ΠΕΙΡΑΙΑ). Π.χ. τμήματα που υπολειτουργούσαν ή δεν λειτούργησαν καθόλου, λόγω έλλειψης δρομολογίου μεταφοράς των μαθητών, έλλειψης εκπαιδευτικών κ.α.
Η κατάσταση που επικρατεί με την εκπαίδευση των προσφυγόπουλων, όπου τελικά τα ποσοστά εγκατάλειψης του σχολείου είναι πολύ μεγάλα, είναι πραγματικά απαράδεκτη. Αποδεικνύεται ότι τα κοινωνικά αδιέξοδα που παράγει το σύστημα, ιδιαίτερα στις πιο απομονωμένες και ευάλωτες κοινωνικές ομάδες, τελικά πολλαπλασιάζονται. Έτσι σήμερα το αυτονόητο δικαίωμα στην δωρεάν εκπαίδευση για όλους, χωρίς διαχωρισμούς, θεωρείται κόστος, πολυτέλεια και “ψιλά γράμματα”.
Η κατάσταση με την εκπαίδευση των προσφυγόπουλων αποτελεί ακόμα ένα κομμάτι του παζλ της αντιεκπαιδευτικής πολιτικής, με τα τεράστια κενά, με τους 50 χιλιάδες αναπληρωτές-συμβασιούχους εκπαιδευτικούς που απολύονται κάθε χρόνο, με την απαράδεκτη κατάσταση των σχολικών υποδομών, με την προσπάθεια κατηγοριοποίησης των σχολείων κ.α., που ζούνε όλοι οι μαθητές, είτε Έλληνες, είτε ξένοι. Η οργάνωση αγώνων για την ανατροπή αυτής της πολιτικής, είναι μονόδρομος για την υπεράσπιση των μορφωτικών δικαιωμάτων των μαθητών μας, για την υπεράσπιση του παιδαγωγικού μας ρόλου.
Οι εκπαιδευτικοί δεν χωρίζουμε τα παιδιά σε Έλληνες και ξένους. Είναι όλοι και όλες μαθητές/μαθήτριές μας, αγωνιούμε για τη μόρφωσή τους και το μέλλον τους.
Απαιτούμε την άμεση λειτουργία όλων των Τάξεων Υποδοχής, με την έναρξη της νέας σχολικής χρονιάς, με εκπαιδευτικούς με μόνιμη και σταθερή εργασία.
Δεν κάνουμε πίσω από αυτό.»

«Μπελλαντόνες στο Λιθάρι»: Παρουσίαση του νέου βιβλίου της Βούλας Τζιλιάνου - Κυριακή 17/8
Η παρουσίαση του βιβλίου της Βούλας Τζιλιάνου "Μπελλαντόνες στο Λιθάρι" θα γίνει στις 17/8 στην αίθουσα της Φιλαρμονικής Γαστουρίου "Ομόνοια" στις 7:00 μ.μ.-Μια μοναδική συλλογή...

Κώστας Βιδάλης: Υπόδειγμα συνέπειας και αυτοθυσίας – Ένα από τα πιο φριχτά εγκλήματα που γνώρισε ο τόπος
