JA Purity IV JA Purity IV
  • Αρχική
  • Επικαιρότητα
  • Εκπαίδευση
  • Διεθνή
  • Ιστορία
  • Πολιτισμός
  • Αθλητικά
  • Πρόσωπα
  • Κοινωνικά
  • Κέρκυρα
JA Purity IV JA Purity IV
  • Αρχική
  • Επικαιρότητα
  • Εκπαίδευση
  • Διεθνή
  • Ιστορία
  • Πολιτισμός
  • Αθλητικά
  • Πρόσωπα
  • Κοινωνικά
  • Κέρκυρα
«Μπελλαντόνες στο Λιθάρι»: Παρουσίαση του νέου βιβλίου της Βούλας Τζιλιάνου - Κυριακή 17/8

08-15-2025 9:24
Κέρκυρα

«Μπελλαντόνες στο Λιθάρι»: Παρουσίαση του νέου βιβλίου της Βούλας Τζιλιάνου - Κυριακή 17/8
Το σπίτι

08-15-2025 9:17
Κέρκυρα

Το σπίτι
Δεκαπενταύγουστος στην Παλαιστίνη

08-15-2025 9:10
Διεθνή

Δεκαπενταύγουστος στην Παλαιστίνη
Τζιτζίκια: Τι ξέρετε εσείς από Αύγουστο;

08-15-2025 9:01
Πολιτισμός

Τζιτζίκια: Τι ξέρετε εσείς από Αύγουστο;
«Για τις πυρκαγιές στη Ζάκυνθο και σε όλη τη χώρα –Συγκέντρωση ειδών αλληλεγγύης»

08-15-2025 8:53
Περιφ. Ιονίων Νήσων

«Για τις πυρκαγιές στη Ζάκυνθο και σε όλη τη χώρα –Συγκέντρωση ειδών αλληλεγγύης»
Κατηγορία: Πολιτισμός
25 Δεκεμβρίου 2024

Καζαντζίδης: Μια αστραπή από το παρελθόν

Μαριάννα Τζιαντζή

Ο Στέλιος Καζαντζίδης επιστρέφει με την κινηματογραφική βιογραφία του και με τις συζητήσεις που άρχισαν και θα συνεχιστούν. Όμως ο κόσμος του Καζαντζίδη δεν είναι πια εδώ. . Ένας άλλος κόσμος, με διαφορετικό τρόπο βασανισμένος, έχει πάρει τη θέση του.

Να που 23 χρόνια μετά τον θάνατό του, ο Στέλιος Καζαντζίδης επιστρέφει με την κινηματογραφική βιογραφία του και με τις συζητήσεις που άρχισαν και θα συνεχιστούν. Πέρασαν 42 χρόνια από τότε που ο Στέλιος, στα πρώτα χρόνια της κυβέρνησης του ΠΑΣΟΚ, είχε ζητήσει να κρατικοποιηθεί η φωνή του ελπίζοντας ότι έτσι θα απαλλασσόταν από το αδιέξοδο της σχέσης του με τη γνωστή δισκογραφική εταιρεία. Μόνο μες στο πάθος της πρώιμης Μεταπολίτευσης θα μπορούσε να διατυπωθεί ένα τέτοιο σουρεαλιστικό, όπως φαίνεται σήμερα, αίτημα. Εκείνη η ανεπανάληπτη φωνή δεν κρατικοποιήθηκε, όμως τα πάντα στη χώρα μας έχουν ιδιωτικοποιηθεί – γιατί όχι και ο περίφημος «καημός», το «αααχ» του Καζαντζίδη;

Δεν κρίνω την ταινία, δεν πρόλαβα να τη δω, όμως είμαι σίγουρη ότι θα τη δουν πολλοί. Θέλω όμως να διευκρινίσω ότι το δίπολο «εμένα μου αρέσει/δεν μου αρέσει ο Καζαντζίδης» δεν έχει νόημα. Ο άνθρωπος δεν ορίζεται από τις μουσικές, διατροφικές, αναγνωστικές, ζωοφιλικές και άλλες προτιμήσεις του αλλά από τις πράξεις του. Η αγάπη για τον Καζαντζίδη δεν ισοδυναμεί με πιστοποιητικό λαϊκότητας, ιδίως αν αναλογιστούμε εκείνους που χρόνια τώρα πιάνουν στο στόμα τους τα τραγούδια του, παίρνοντας την αλήθεια τους και κάνοντάς την ψέμα. Ακόμα και άνθρωποι που έχουν ξεπουλήσει τα πάντα και δηλώνουν λάτρεις της χρυσής εποχής του κλασικού, του «αγνού» λαϊκού τραγουδιού.

Η αλήθεια των τραγουδιών του Καζαντζίδη ανήκει στην εποχή που πρωτοειπώθηκαν και διαδόθηκαν. Στην εποχή που οι στίχοι του Κώστα Βίρβου της Καταχνιάς («δεν βρήκα πουθενά ψωμί / και σπίτι πώς να πάω / θα με πληγώσει μια φωνή / “πατέρα μου, πεινάω“») έφερναν δάκρυα στα μάτια του ακροατή καθώς ήταν νωπές ακόμα οι μνήμες της κατοχικής πείνας. Στα 60 χρόνια που πέρασαν από τότε που κυκλοφόρησε ο σπουδαίος αυτός δίσκος του Χρήστου Λεοντή, ο εφιάλτης της πείνας μετακινήθηκε αλλού. Αλλού τα παιδιά πεινάνε, αλλού κρυώνουν, αλλού ακρωτηριάζονται και σκοτώνονται. Και αυτό το «αλλού» δεν πέφτει πολύ μακριά από τα μέρη μας.

Ποιός και πώς θα τραγουδήσει τη μοντέρνα φτώχεια, τους σύγχρονους φόβους κι εφιάλτες; Τη δίκαιη λαϊκή οργή, τη φανερή και τη βουβή; Ασφαλώς υπάρχουν τραγουδοποιοί που μιλούν με τη γλώσσα του σήμερα για το πικρό έως βρόμικο ψωμί όχι της ξενιτειάς αλλά την ίδιας της πατρίδας. Υπάρχουν ωραίες φωνές, όμως δεν υπάρχει εκείνη η φωνή που «μπουκώνει τα μικρόφωνα», όπως έλεγαν κάποτε για τη φωνή του Στέλιου.

Σήμερα όλοι αναγνωρίζουν τη μοναδικότητα, το ανεπανάληπτο αυτής της φωνής. Όμως η μοναδικότητα εκείνη έλαμψε, μεγαλούργησε στη διάρκεια μιας μοναδικής ιστορικής εποχής, χονδρικά της δεκαπενταετίας 1950-1965. Το βάθρο όπου πάτησε ο Στέλιος το έχτισαν πολλοί, άλλοι επιφανείς και άλλοι αφανείς. Εννοώ τους ταλαντούχους λαϊκούς συνθέτες, τους στιχουργούς, τους οργανοπαίχτες – και μάλιστα πολλοί από τους τελευταίους πέθαναν ξεχασμένοι και στην ψάθα. Και αυτοί, οι χιλιάδες αδικημένοι εργάτες του λαϊκού τραγουδιού, θα ήταν πολύ περισσότεροι αν ο Καζαντζίδης δεν είχε δώσει μάχη για να παίρνουν δικαιώματα οι ερμηνευτές και οι εκτελεστές για τα τραγούδια που ηχογραφούσαν. Μια μάχη που την κέρδισε, όπως όλοι αναγνωρίζουν.

Ποιός και πώς θα τραγουδήσει τη μοντέρνα φτώχεια, τους σύγχρονους φόβους κι εφιάλτες;

Το ηθικό κύρος που ακόμα και σήμερα περιβάλλει τον Καζαντζίδη δεν προέρχεται από τις κατά καιρούς δηλώσεις και αφορισμούς του, που κάθε άλλο παρά πολιτικά ορθοί μπορούν να θεωρηθούν (για να μη χρησιμοποιήσουμε πιο βαρείς χαρακτηρισμούς). Προέρχεται και από την απόφασή του να γυρίσει την πλάτη στην κερδοφορία της πίστας, να ασχοληθεί με το ψάρεμα και να συναναστρέφεται μόνο απλούς, λαϊκούς ανθρώπους όπως ο ίδιος αντιλαμβανόταν τη λαϊκότητά τους. Δύσκολο να τον φανταστούμε να φωτογραφίζεται πλάι στην κυρία Μενδώνη και τους μεγαλοσχήμονες της εποχής του.

Η Τεχνητή Νοημοσύνη μπορεί ίσως να αναπαραγάγει τη φωνή του Στέλιου, να κατασκευάσει ένα πειστικό ομοίωμα της μορφής του. Όμως ο κόσμος του Καζαντζίδη δεν είναι πια εδώ. Ένας άλλος κόσμος, με διαφορετικό τρόπο βασανισμένος, έχει πάρει τη θέση του. Τα τραγούδια του Στέλιου δεν είναι παντός τόπου και καιρού. Δεν είναι τραγούδια ψυχαγωγικά, εκδρομικά, δεν ταιριάζουν με τους μεγαλοεργολάβους, με την τουριστική και επενδυτική αρπακτικότητα. Όπως ο ίδιος είχε πει σε συνέντευξή του στον Πάνο Γεραμάνη το 1990: «Ζούμε σε περίεργη εποχή και νομίζω ότι οι εικόνες που παρουσιάζουν τα δικά μου τραγούδια άρχισαν να μην έχουν σχέση με τη σημερινή ζωή».

Μια αστραπή από το παρελθόν είναι η φωνή του Καζαντζίδη. Αλλού όμως πρέπει να αναζητήσουμε τις σπίθες, τις μικρές φευγαλέες αστραπές που θα μπορούσαν να φωτίσουν το μέλλον.

Δημοσιεύτηκε στην εφημερίδα Πριν στο φύλλο 21-22 Δεκεμβρίου  -

Read next

  • Facebook
  • X
  • LinkedIn
  • Threads
  • Pinterest
  • WhatsApp
  • Telegram
  • Trello
  • Email
  • Πολιτισμός
  • Πολιτισμός
  • Αρχική
  • Επικαιρότητα
  • Εκπαίδευση
  • Διεθνή
  • Ιστορία
  • Πολιτισμός
  • Αθλητικά
  • Πρόσωπα
  • Κοινωνικά
  • Κέρκυρα

Διάβασε ακόμα...   

Το σπίτι
Κέρκυρα 15-08-25

Το σπίτι

Τζιτζίκια: Τι ξέρετε εσείς από Αύγουστο;
Πολιτισμός 15-08-25

Τζιτζίκια: Τι ξέρετε εσείς από Αύγουστο;

«Μπελλαντόνες στο Λιθάρι»: Παρουσίαση του νέου βιβλίου της Βούλας Τζιλιάνου - Κυριακή 17/8
Κέρκυρα 15-08-25

«Μπελλαντόνες στο Λιθάρι»: Παρουσίαση του νέου βιβλίου της Βούλας Τζιλιάνου - Κυριακή 17/8

Η παρουσίαση του βιβλίου της Βούλας Τζιλιάνου "Μπελλαντόνες στο Λιθάρι" θα γίνει στις 17/8 στην αίθουσα της Φιλαρμονικής Γαστουρίου "Ομόνοια" στις 7:00 μ.μ.-Μια μοναδική συλλογή...

Δεκαπενταύγουστος στην Παλαιστίνη
Διεθνή 15-08-25

Δεκαπενταύγουστος στην Παλαιστίνη

«Για τις πυρκαγιές στη Ζάκυνθο και σε όλη τη χώρα –Συγκέντρωση ειδών αλληλεγγύης»
Περιφ. Ιονίων Νήσων 15-08-25

«Για τις πυρκαγιές στη Ζάκυνθο και σε όλη τη χώρα –Συγκέντρωση ειδών αλληλεγγύης»

 «Η Ελλάδα πεθαίνει»
Επικαιρότητα 14-08-25

«Η Ελλάδα πεθαίνει»

Καιγόμαστε και οι άθλιοι που μας κυβερνούν λένε ότι φταίμε εμείς...
Επικαιρότητα 14-08-25

Καιγόμαστε και οι άθλιοι που μας κυβερνούν λένε ότι φταίμε εμείς...

«Άρχισαν τα όργανα», οι συγκρούσεις, τα εξώδικα
Εκπαίδευση 14-08-25

«Άρχισαν τα όργανα», οι συγκρούσεις, τα εξώδικα

Κώστας Βιδάλης: Υπόδειγμα συνέπειας και αυτοθυσίας – Ένα από τα πιο φριχτά εγκλήματα που γνώρισε ο τόπος
Πρόσωπα 14-08-25

Κώστας Βιδάλης: Υπόδειγμα συνέπειας και αυτοθυσίας – Ένα από τα πιο φριχτά εγκλήματα που γνώρισε ο τόπος

Θα πας;
Κέρκυρα 14-08-25

Θα πας;

«Υπηρεσιακές Μεταβολές 2025 – Αναγκαίες Ενέργειες μετά τη Σύσταση Νέων Οργανικών Θέσεων»
Εκπαίδευση 14-08-25

«Υπηρεσιακές Μεταβολές 2025 – Αναγκαίες Ενέργειες μετά τη Σύσταση Νέων Οργανικών Θέσεων»

«Δημογραφικό και εγκατάλειψη του εκπαιδευτικού επαγγέλματος – Δύο παράγοντες που απειλούν με αργό θάνατο την παιδεία και την κοινωνία»
Εκπαίδευση 14-08-25

«Δημογραφικό και εγκατάλειψη του εκπαιδευτικού επαγγέλματος – Δύο παράγοντες που απειλούν με αργό θάνατο την παιδεία και την κοινωνία»

Μαζική διαμαρτυρία στο λιμάνι του Πειραιά για το Crown Iris με τους Ισραηλινούς (φωτο)
Επικαιρότητα 14-08-25

Μαζική διαμαρτυρία στο λιμάνι του Πειραιά για το Crown Iris με τους Ισραηλινούς (φωτο)

Άνεργοι και απλήρωτοι οι συμβασιούχοι αναπληρωτές μέσα στο κατακαλόκαιρο – Να σταματήσει τώρα η απαράδεκτη ταλαιπωρία!
Εκπαίδευση 14-08-25

Άνεργοι και απλήρωτοι οι συμβασιούχοι αναπληρωτές μέσα στο κατακαλόκαιρο – Να σταματήσει τώρα η απαράδεκτη ταλαιπωρία!

Η Ελλάδα καίγεται και η στάχτη χαράζει τον χάρτη
Κέρκυρα 14-08-25

Η Ελλάδα καίγεται και η στάχτη χαράζει τον χάρτη

Εκφυλιστικά φαινόμενα στην τοπική διοίκηση - Τρανό παράδειγμα ο Δήμος Νότιας Κέρκυρας
Κέρκυρα 14-08-25

Εκφυλιστικά φαινόμενα στην τοπική διοίκηση - Τρανό παράδειγμα ο Δήμος Νότιας Κέρκυρας

Αν είχαμε τη Σοφία Βούλτεψη υπουργό Παιδείας δεν θα είχαμε... κενά στα σχολεία!
Εκπαίδευση 14-08-25

Αν είχαμε τη Σοφία Βούλτεψη υπουργό Παιδείας δεν θα είχαμε... κενά στα σχολεία!

drepani.gr

Μια από τις ονομασίες με τις οποίες ήταν γνωστή η Κέρκυρα στην αρχαιότητα ήταν και η Δρεπάνη. Όνομα που χρησιμοποιήθηκε λόγω του σχήματός της. Η Δρεπάνη ταυτίζεται με το όπλο με το οποίο ο Κρόνος σκότωσε τον πατέρα του τον Ουρανό.

argyrades.gr

Σελίδες για τη ζωή, την ιστορία, τον πολιτισμό, στην Κέρκυρα. Με κριτική ματιά στην επικαιρότητα.

drepani
Copyright © 2025 drepani.gr. Με την επιφύλαξη κάθε δικαιώματος.
Το Joomla! είναι Ελεύθερο Λογισμικό που διατίθεται σύμφωνα με τη Γενική Δημόσια Άδεια Χρήσης GNU.