JA Purity IV JA Purity IV
  • Αρχική
  • Επικαιρότητα
  • Εκπαίδευση
  • Διεθνή
  • Ιστορία
  • Πολιτισμός
  • Αθλητικά
  • Πρόσωπα
  • Κοινωνικά
  • Κέρκυρα
JA Purity IV JA Purity IV
  • Αρχική
  • Επικαιρότητα
  • Εκπαίδευση
  • Διεθνή
  • Ιστορία
  • Πολιτισμός
  • Αθλητικά
  • Πρόσωπα
  • Κοινωνικά
  • Κέρκυρα
«Μπελλαντόνες στο Λιθάρι»: Παρουσίαση του νέου βιβλίου της Βούλας Τζιλιάνου - Κυριακή 17/8

08-15-2025 9:24
Κέρκυρα

«Μπελλαντόνες στο Λιθάρι»: Παρουσίαση του νέου βιβλίου της Βούλας Τζιλιάνου - Κυριακή 17/8
Το σπίτι

08-15-2025 9:17
Κέρκυρα

Το σπίτι
Δεκαπενταύγουστος στην Παλαιστίνη

08-15-2025 9:10
Διεθνή

Δεκαπενταύγουστος στην Παλαιστίνη
Τζιτζίκια: Τι ξέρετε εσείς από Αύγουστο;

08-15-2025 9:01
Πολιτισμός

Τζιτζίκια: Τι ξέρετε εσείς από Αύγουστο;
«Για τις πυρκαγιές στη Ζάκυνθο και σε όλη τη χώρα –Συγκέντρωση ειδών αλληλεγγύης»

08-15-2025 8:53
Περιφ. Ιονίων Νήσων

«Για τις πυρκαγιές στη Ζάκυνθο και σε όλη τη χώρα –Συγκέντρωση ειδών αλληλεγγύης»
Κατηγορία: Εκπαίδευση
09 Αυγούστου 2025

Ζοφερό το κλίμα στις σχολικές τάξεις: Σχολεία σε καθεστώς ανασφάλειας: Εκπαιδευτικοί υπό απειλή

Ζοφερό το κλίμα στις σχολικές τάξεις: Σχολεία σε καθεστώς ανασφάλειας: Εκπαιδευτικοί υπό απειλή

Χρήστος Κάτσικας 

Χρήστος Κάτσικας

Όταν ο δάσκαλος μπαίνει στην τάξη με ανασφάλεια, φόβο και εξάντληση, η ποιότητα της διδασκαλίας υποβαθμίζεται. Η σχολική σχέση χάνει το ανθρώπινο στοιχείο της εμπιστοσύνης και γίνεται μια μηχανική διαδικασία, προσανατολισμένη στο «να μη δημιουργήσω πρόβλημα».

Τα τελευταία χρόνια, η ελληνική σχολική τάξη βιώνει μια ριζική μεταβολή στο εσωτερικό της κλίμα. Εκεί όπου ο δάσκαλος και ο καθηγητής όφειλαν να λειτουργούν ως φορείς γνώσης, παιδαγωγικής μέριμνας και δημοκρατικής αγωγής, κυριαρχεί ολοένα και περισσότερο ένα περιβάλλον φόβου, καχυποψίας και επιτήρησης.

Η θεσμική θωράκιση των διευθυντών σχολικών μονάδων, η «λειτουργία» της αξιολόγησης και οι επαναλαμβανόμενες πειθαρχικές διώξεις ακόμη και για εκφράσεις γνώμης, συνθέτουν ένα τοπίο που αλλάζει βίαια τη σχέση εκπαιδευτικού – μαθητή – σχολείου.

Οι τελευταίες νομοθετικές παρεμβάσεις του Υπουργείου Παιδείας δεν περιορίζονται σε ζητήματα διοίκησης. Στην πράξη, διαμορφώνουν ένα πειθαρχικό καθεστώς στο οποίο κάθε εκπαιδευτικός μπορεί να βρεθεί υπόλογος. Από τη στιγμή που η «διατύπωση γνώμης» ή η συμμετοχή σε συλλογικές δράσεις μπορεί να ερμηνευτεί ως «παράπτωμα», η παιδαγωγική ελευθερία –θεμελιώδες στοιχείο του σχολείου– ακυρώνεται.

Αυτό έχει ως αποτέλεσμα ένας σημαντικός αριθμός εκπαιδευτικών να μπαίνει στην τάξη με την αίσθηση ότι «παρακολουθείται». Η αυτολογοκρισία γίνεται καθημερινή πρακτική, και η δημιουργικότητα, που θα όφειλε να τροφοδοτεί τη μαθησιακή διαδικασία, υποχωρεί μπροστά στον φόβο της πειθαρχικής δίωξης.

Την τελευταία δεκαετία (2015‑2025), καταγράφονται συνολικά άνω από 1.100 ΕΔΕ και περισσότερες από 400 πειθαρχικές ποινές που περιλαμβάνουν παύσεις, υποβιβασμούς και απολύσεις εκπαιδευτικών. Περισσότεροι από 1.500 εκπαιδευτικοί έχουν παραπεμφθεί σε πειθαρχικά συμβούλια, κυρίως για συμμετοχή σε απεργία‑αποχή από την αξιολόγηση ή για συλλογικές δράσεις

Μαρτυρίες εκπαιδευτικών

  1. «Μπαίνω στην τάξη και πια δεν νιώθω ότι κάνω μάθημα· νιώθω ότι κάνω “παράσταση” μπροστά σε έναν αόρατο επιθεωρητή. Κάθε κουβέντα που θα πω μπορεί να ερμηνευτεί διαφορετικά. Κάθε πρωτοβουλία μπορεί να θεωρηθεί παρέκκλιση. Δεν είναι αυτό διδασκαλία, είναι επιβίωση.»

    (Καθηγήτρια, 12 χρόνια υπηρεσίας)

  1. «Όταν τόλμησα να εκφράσω αντίρρηση στη συνεδρίαση του Συλλόγου, ο διευθυντής με διέκοψε μπροστά σε όλους. Μετά μου έκανε ξεκάθαρο ότι “τέτοια πράγματα γράφονται και αξιολογούνται”. Έκτοτε, κρατάω το στόμα μου κλειστό. Κι όμως, εγώ ήμουν από εκείνους που έλεγαν πάντα στους μαθητές να μιλούν ελεύθερα...»

               (Δάσκαλος, 20 χρόνια υπηρεσίας)

  1. «Περισσότερο από την κούραση της δουλειάς με φθείρει η αίσθηση ότι είμαι συνεχώς υπόλογος. Στους γονείς, στη διεύθυνση, στο υπουργείο. Και αναρωτιέμαι: πότε προλαβαίνω να είμαι απλώς δασκάλα;»

    (Νηπιαγωγός, 15 χρόνια υπηρεσίας)

  1. «Το οργανωμένο κίνημα μοιάζει ανήμπορο. Παλιά νιώθαμε ότι υπήρχε μια συλλογικότητα, μια ομπρέλα προστασίας. Σήμερα, αν ένας συνάδελφος μπει στο στόχαστρο, όλοι φοβούνται να σταθούν δίπλα του. Κι αυτό είναι το πιο επικίνδυνο: η σιωπή.»

    (Καθηγητής Λυκείου, 25 χρόνια υπηρεσίας)

Ποιοτική έρευνα του Χρήστου Κάτσικα σε 50 εκπαιδευτικούς Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης με τη μορφή συνέντευξης, Φεβρουάριος 2024 – Απρίλιος 2025

Οι διευθυντές ως «θεσμικοί πυλώνες» εξουσίας

Η θεσμική θωράκιση των διευθυντών τους μετατρέπει σε κομβικούς ρυθμιστές της σχολικής ζωής. Η εξουσία τους επεκτείνεται πέρα από τα καθαρά διοικητικά καθήκοντα και αγγίζει ζητήματα παιδαγωγικής, αξιολόγησης, ακόμα και πειθαρχικού ελέγχου.

Σε πολλές περιπτώσεις, αυτό οδηγεί σε μια ιεραρχική, αυταρχική κουλτούρα: ο διευθυντής παρουσιάζεται όχι ως συντονιστής και εμψυχωτής του συλλόγου διδασκόντων, αλλά ως επιθεωρητής ή εν δυνάμει «κατήγορος». Η εξάρτηση των εκπαιδευτικών από τις κρίσεις του –ιδίως στο πλαίσιο της ατομικής αξιολόγησης– παράγει σχέσεις φόβου και υποταγής.

Η «λειτουργία» της αξιολόγησης: εργαλείο ανάπτυξης ή μηχανισμός πειθαρχίας;

Η αξιολόγηση παρουσιάζεται ως εργαλείο ανατροφοδότησης και επαγγελματικής ανάπτυξης ωστόσο για όποιον έχει μάτια να δει και την τιμιότητα να πιστέψει στα μάτια του λειτουργεί ως μηχανισμός συμμόρφωσης. Οι δείκτες, τα φύλλα παρατήρησης και οι εκθέσεις αξιολογητών μετατρέπονται σε όργανα επιτήρησης.

Η αξιολόγηση δεν χτίζει εμπιστοσύνη ούτε στηρίζει τον εκπαιδευτικό. Αντίθετα, επιβάλλει ένα καθεστώς «καλής διαγωγής», όπου η παιδαγωγική πρωτοβουλία μπορεί να μεταφραστεί ως «παρέκκλιση».

Οι πιέσεις, οι απειλές και το μπαράζ διώξεων

Δεν είναι λίγες οι περιπτώσεις όπου εκπαιδευτικοί βρέθηκαν αντιμέτωποι με πειθαρχικές διαδικασίες για ζητήματα που άπτονται της ελευθερίας λόγου, της συμμετοχής σε κινητοποιήσεις ή ακόμη και της στάσης τους απέναντι σε μαθητές και γονείς. Αυτό το «μπαράζ» διώξεων έχει διπλή συνέπεια:

Α. Προσωπική ψυχολογική πίεση στον διωκόμενο εκπαιδευτικό.

Β. Συλλογικό κλίμα φόβου που διαχέεται σε ολόκληρο το σχολείο.

Στην πράξη, το μήνυμα που περνά είναι ότι «κανείς δεν είναι ασφαλής».

Επιπτώσεις στην Ψυχική Υγεία των Εκπαιδευτικών

Παράγοντας / Πίεση

Εκδηλώσεις Ψυχολογικής Καταπόνησης

Ερευνητικά Ευρήματα / Στοιχεία

Συνεχής αξιολόγηση & εξάρτηση από διευθυντές

Άγχος, φόβος αποτυχίας, αυτολογοκρισία, μείωση κινήτρων

68% εκπαιδευτικών δηλώνουν «υψηλό άγχος λόγω αξιολόγησης» (ΠΟΕΔ, 2023)

Πειθαρχικές διώξεις & απειλές

Ανασφάλεια, κατάθλιψη, φοβικό σύνδρομο στην εργασία

11,6% υπέστησαν εργασιακή παρενόχληση σε 6 μήνες (Παν. Θεσσαλίας, 2022)

Γραφειοκρατικός φόρτος

Κόπωση, αίσθημα ματαιότητας, επαγγελματική εξουθένωση (burnout)

7 στους 10 δηλώνουν ότι περνούν «περισσότερο χρόνο σε φόρμες παρά σε διδασκαλία» (ΟΛΜΕ, 2024)

Συγκρούσεις με γονείς

Ενοχές, αίσθημα απαξίωσης, αυξημένο στρες

45% θεωρούν ότι η σχέση με τους γονείς είναι «πηγή πίεσης» (ΕΚΚΕ, 2021)

Οικονομική ανασφάλεια (αναπληρωτές)

Κατάθλιψη, επαγγελματική αποστασιοποίηση, ψυχική φθορά

1 στους 3 αναπληρωτές δηλώνει «σοβαρά ψυχολογικά προβλήματα λόγω επισφάλειας» (ΕΑΠ, 2020)

Αδυναμία συλλογικής υπεράσπισης

Μοναξιά, αίσθηση εγκατάλειψης, μείωση ανθεκτικότητας

52% δηλώνουν «καμία εμπιστοσύνη» στους θεσμικούς φορείς υπεράσπισης (ΔΟΕ, 2023)

Η αδυναμία του εκπαιδευτικού κινήματος

Το οργανωμένο εκπαιδευτικό κίνημα, ιστορικά ικανό να αντιστέκεται σε πολιτικές που έπλητταν το δημόσιο σχολείο, δείχνει σήμερα, σε πολλές περιπτώσεις, σημαντική αδυναμία να προστατεύσει τους εκπαιδευτικούς από αυθαιρεσίες της σχολικής διοίκησης.

Ο συνδικαλισμός των κυρίαρχων – κυβερνητικών κομμάτων, η πολυδιάσπαση, η κόπωση και η έλλειψη ενιαίας στρατηγικής έχουν δημιουργήσει ένα κενό. Μέσα σε αυτό το κενό, η εξουσία των διευθυντών και των προϊσταμένων ασκείται συχνά ανεξέλεγκτα, χωρίς ουσιαστικό αντίβαρο.

Το κλίμα στην τάξη: ποιος χάνει τελικά;

Το ερώτημα είναι κρίσιμο: ποιος πληρώνει το τίμημα;

Η απάντηση είναι ξεκάθαρη: ο μαθητής.

Όταν ο δάσκαλος μπαίνει στην τάξη με ανασφάλεια, φόβο και εξάντληση, η ποιότητα της διδασκαλίας υποβαθμίζεται. Η σχολική σχέση χάνει το ανθρώπινο στοιχείο της εμπιστοσύνης και γίνεται μια μηχανική διαδικασία, προσανατολισμένη στο «να μη δημιουργήσω πρόβλημα».

Έτσι, το παιδί μεγαλώνει σε ένα σχολείο που δεν είναι πια χώρος ελευθερίας και δημιουργίας, αλλά χώρος πειθαρχίας και σιωπής.

Η συζήτηση για το σχολείο δεν μπορεί να μείνει μόνο στους αριθμούς, τους δείκτες και τα νομοθετήματα. Το κλίμα που διαμορφώνεται μέσα στις σχολικές αίθουσες είναι αυτό που καθορίζει το μέλλον της εκπαίδευσης.

Αν το σχολείο γίνει ένας χώρος φόβου, ελέγχου και πειθαρχίας, τότε χάνουμε το ουσιαστικό του νόημα: τη διαμόρφωση ελεύθερων, κριτικά σκεπτόμενων πολιτών.

Αντίθετα, αν επιμείνουμε στη δημοκρατία, την παιδαγωγική ελευθερία και τον σεβασμό, τότε υπάρχει ελπίδα το σχολείο να ξαναγίνει τόπος ζωής και όχι πειθαρχικό ίδρυμα.

Read next

  • Facebook
  • X
  • LinkedIn
  • Threads
  • Pinterest
  • WhatsApp
  • Telegram
  • Trello
  • Email
  • Εκπαίδευση
  • Εκπαίδευση
  • Αρχική
  • Επικαιρότητα
  • Εκπαίδευση
  • Διεθνή
  • Ιστορία
  • Πολιτισμός
  • Αθλητικά
  • Πρόσωπα
  • Κοινωνικά
  • Κέρκυρα

Διάβασε ακόμα...   

Το σπίτι
Κέρκυρα 15-08-25

Το σπίτι

Τζιτζίκια: Τι ξέρετε εσείς από Αύγουστο;
Πολιτισμός 15-08-25

Τζιτζίκια: Τι ξέρετε εσείς από Αύγουστο;

«Μπελλαντόνες στο Λιθάρι»: Παρουσίαση του νέου βιβλίου της Βούλας Τζιλιάνου - Κυριακή 17/8
Κέρκυρα 15-08-25

«Μπελλαντόνες στο Λιθάρι»: Παρουσίαση του νέου βιβλίου της Βούλας Τζιλιάνου - Κυριακή 17/8

Η παρουσίαση του βιβλίου της Βούλας Τζιλιάνου "Μπελλαντόνες στο Λιθάρι" θα γίνει στις 17/8 στην αίθουσα της Φιλαρμονικής Γαστουρίου "Ομόνοια" στις 7:00 μ.μ.-Μια μοναδική συλλογή...

Δεκαπενταύγουστος στην Παλαιστίνη
Διεθνή 15-08-25

Δεκαπενταύγουστος στην Παλαιστίνη

«Για τις πυρκαγιές στη Ζάκυνθο και σε όλη τη χώρα –Συγκέντρωση ειδών αλληλεγγύης»
Περιφ. Ιονίων Νήσων 15-08-25

«Για τις πυρκαγιές στη Ζάκυνθο και σε όλη τη χώρα –Συγκέντρωση ειδών αλληλεγγύης»

 «Η Ελλάδα πεθαίνει»
Επικαιρότητα 14-08-25

«Η Ελλάδα πεθαίνει»

Καιγόμαστε και οι άθλιοι που μας κυβερνούν λένε ότι φταίμε εμείς...
Επικαιρότητα 14-08-25

Καιγόμαστε και οι άθλιοι που μας κυβερνούν λένε ότι φταίμε εμείς...

«Άρχισαν τα όργανα», οι συγκρούσεις, τα εξώδικα
Εκπαίδευση 14-08-25

«Άρχισαν τα όργανα», οι συγκρούσεις, τα εξώδικα

Κώστας Βιδάλης: Υπόδειγμα συνέπειας και αυτοθυσίας – Ένα από τα πιο φριχτά εγκλήματα που γνώρισε ο τόπος
Πρόσωπα 14-08-25

Κώστας Βιδάλης: Υπόδειγμα συνέπειας και αυτοθυσίας – Ένα από τα πιο φριχτά εγκλήματα που γνώρισε ο τόπος

Θα πας;
Κέρκυρα 14-08-25

Θα πας;

«Υπηρεσιακές Μεταβολές 2025 – Αναγκαίες Ενέργειες μετά τη Σύσταση Νέων Οργανικών Θέσεων»
Εκπαίδευση 14-08-25

«Υπηρεσιακές Μεταβολές 2025 – Αναγκαίες Ενέργειες μετά τη Σύσταση Νέων Οργανικών Θέσεων»

«Δημογραφικό και εγκατάλειψη του εκπαιδευτικού επαγγέλματος – Δύο παράγοντες που απειλούν με αργό θάνατο την παιδεία και την κοινωνία»
Εκπαίδευση 14-08-25

«Δημογραφικό και εγκατάλειψη του εκπαιδευτικού επαγγέλματος – Δύο παράγοντες που απειλούν με αργό θάνατο την παιδεία και την κοινωνία»

Μαζική διαμαρτυρία στο λιμάνι του Πειραιά για το Crown Iris με τους Ισραηλινούς (φωτο)
Επικαιρότητα 14-08-25

Μαζική διαμαρτυρία στο λιμάνι του Πειραιά για το Crown Iris με τους Ισραηλινούς (φωτο)

Άνεργοι και απλήρωτοι οι συμβασιούχοι αναπληρωτές μέσα στο κατακαλόκαιρο – Να σταματήσει τώρα η απαράδεκτη ταλαιπωρία!
Εκπαίδευση 14-08-25

Άνεργοι και απλήρωτοι οι συμβασιούχοι αναπληρωτές μέσα στο κατακαλόκαιρο – Να σταματήσει τώρα η απαράδεκτη ταλαιπωρία!

Η Ελλάδα καίγεται και η στάχτη χαράζει τον χάρτη
Κέρκυρα 14-08-25

Η Ελλάδα καίγεται και η στάχτη χαράζει τον χάρτη

Εκφυλιστικά φαινόμενα στην τοπική διοίκηση - Τρανό παράδειγμα ο Δήμος Νότιας Κέρκυρας
Κέρκυρα 14-08-25

Εκφυλιστικά φαινόμενα στην τοπική διοίκηση - Τρανό παράδειγμα ο Δήμος Νότιας Κέρκυρας

Αν είχαμε τη Σοφία Βούλτεψη υπουργό Παιδείας δεν θα είχαμε... κενά στα σχολεία!
Εκπαίδευση 14-08-25

Αν είχαμε τη Σοφία Βούλτεψη υπουργό Παιδείας δεν θα είχαμε... κενά στα σχολεία!

drepani.gr

Μια από τις ονομασίες με τις οποίες ήταν γνωστή η Κέρκυρα στην αρχαιότητα ήταν και η Δρεπάνη. Όνομα που χρησιμοποιήθηκε λόγω του σχήματός της. Η Δρεπάνη ταυτίζεται με το όπλο με το οποίο ο Κρόνος σκότωσε τον πατέρα του τον Ουρανό.

argyrades.gr

Σελίδες για τη ζωή, την ιστορία, τον πολιτισμό, στην Κέρκυρα. Με κριτική ματιά στην επικαιρότητα.

drepani
Copyright © 2025 drepani.gr. Με την επιφύλαξη κάθε δικαιώματος.
Το Joomla! είναι Ελεύθερο Λογισμικό που διατίθεται σύμφωνα με τη Γενική Δημόσια Άδεια Χρήσης GNU.