JA Purity IV JA Purity IV
  • Αρχική
  • Επικαιρότητα
  • Εκπαίδευση
  • Διεθνή
  • Ιστορία
  • Πολιτισμός
  • Αθλητικά
  • Πρόσωπα
  • Κοινωνικά
  • Κέρκυρα
JA Purity IV JA Purity IV
  • Αρχική
  • Επικαιρότητα
  • Εκπαίδευση
  • Διεθνή
  • Ιστορία
  • Πολιτισμός
  • Αθλητικά
  • Πρόσωπα
  • Κοινωνικά
  • Κέρκυρα
Τουλάχιστον 16 Παλαιστίνιοι νεκροί σε νέα ισραηλινή επίθεση στη Γάζα – Ανάμεσά τους πέντε αιτούντες ανθρωπιστικής βοήθειας

08-16-2025 9:42
Διεθνή

Τουλάχιστον 16 Παλαιστίνιοι νεκροί σε νέα ισραηλινή επίθεση στη Γάζα – Ανάμεσά τους πέντε αιτούντες ανθρωπιστικής βοήθειας
Παξοί – Αντίπαξοι: Ένα ταξίδι στον παράδεισο του Ιονίου

08-16-2025 9:28
Διαπόντια Νησιά - Παξοί

Παξοί – Αντίπαξοι: Ένα ταξίδι στον παράδεισο του Ιονίου
Τα θύματα του καλοκαιριού του ’48 στους δρόμους των Ιωαννίνων

08-16-2025 9:21
Ιστορία

Τα θύματα του καλοκαιριού του ’48 στους δρόμους των Ιωαννίνων
Η Παναγιά στη Σπιναλόγκα της Καλύμνου

08-16-2025 9:13
Πολιτισμός

Η Παναγιά στη Σπιναλόγκα της Καλύμνου
«Μπελλαντόνες στο Λιθάρι»: Παρουσίαση του νέου βιβλίου της Βούλας Τζιλιάνου - Κυριακή 17/8

08-15-2025 9:24
Κέρκυρα

«Μπελλαντόνες στο Λιθάρι»: Παρουσίαση του νέου βιβλίου της Βούλας Τζιλιάνου - Κυριακή 17/8
Κατηγορία: Εκπαίδευση
12 Ιουνίου 2025

Μεθοδεύουν σπουδές-φασόν με πτυχία στα τρία χρόνια

Χρήστος Κάτσικας 

Χρήστος Κάτσικας

Στο τραπέζι του υπουργείου Παιδείας βρίσκεται ξανά η συντόμευση των σπουδών κατά τα πρότυπα της Συνθήκης της Μπολόνιας που προβλέπει 3 χρόνια προπτυχιακά, 2 μεταπτυχιακά, 3 διδακτορικά - Πανεπιστημιακοί και φοιτητές αντιδρούν στην αφαίρεση βασικών γνωστικών αντικειμένων, τονίζοντας πως οδηγεί σε «πτυχιούχους που θα χρειάζονται και δεύτερο πτυχίο για να δουλέψουν»

Το ενδεχόμενο μετάβασης από τα τετραετή στα τριετή προπτυχιακά προγράμματα στα δημόσια ΑΕΙ βρίσκεται και πάλι στο προσκήνιο. Η πρόταση του υπουργείου Παιδείας επανέρχεται 26 χρόνια μετά την υπογραφή της Συνθήκης της Μπολόνιας (1999), η οποία προβλέπει το ευρωπαϊκό μοντέλο «3-2-3» (3 χρόνια προπτυχιακά, 2 μεταπτυχιακά, 3 διδακτορικά).

Πρόκειται για μια δομική αλλαγή που αγγίζει τον πυρήνα της πανεπιστημιακής ταυτότητας στη χώρα, για την κυρίαρχη εκπαιδευτική πολιτική, φέρνοντας την Ελλάδα πιο κοντά στο μοντέλο πολλών ευρωπαϊκών πανεπιστημίων και για τους φοιτητές και πολλούς πανεπιστημιακούς, θέτοντας προκλήσεις ως προς τη διασφάλιση της ποιότητας, της ισοτιμίας και της εργασιακής αξίας των τίτλων.

Οι έξι στόχοι

Να σημειώσουμε ότι η Διακήρυξη της Μπολόνιας (που εύστοχα χαρακτηρίστηκε ως «το Μάαστριχτ της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης»), περιλάμβανε έξι στρατηγικούς στόχους, με σαφές χρονοδιάγραμμα εφαρμογής εντός της πρώτης δεκαετίας του 21ου αιώνα. Ανάμεσά τους ξεχώριζαν:

  • Υιοθέτηση ενιαίου συστήματος τίτλων σπουδών, ώστε να επιτευχθεί συγκρισιμότητα και διαφάνεια μεταξύ των κρατών-μελών.

  • Καθιέρωση του Συμπληρώματος Διπλώματος (Diploma Supplement), ενός εγγράφου συνοδευτικού του πτυχίου, που παρέχει πληροφορίες για το περιεχόμενο και το επίπεδο των σπουδών.

  • Καθιέρωση του μοντέλου των «τριών κύκλων» σπουδών:

  • Πρώτος κύκλος (Bachelor, τουλάχιστον 3 χρόνια)

  • Δεύτερος κύκλος (Master, 1-2 χρόνια)

  • Τρίτος κύκλος (PhD, 3-4 χρόνια)

Το βασικό κριτήριο ήταν η απασχολησιμότητα των αποφοίτων και η ενίσχυση της διεθνούς ανταγωνιστικότητας της ευρωπαϊκής ανώτατης εκπαίδευσης. Η πρόταση φαίνεται να έχει διπλή στόχευση για το υπουργείο Παιδείας:

  • Προσαρμογή στο ευρωπαϊκό πρότυπο και την εκπαιδευτική κινητικότητα.

  • Αντιμετώπιση του ανταγωνισμού από τα ιδιωτικά ΑΕΙ, που ετοιμάζονται να λειτουργήσουν με τριετή προγράμματα.

Το υπουργείο Παιδείας υποστηρίζει ότι η Ελλάδα παραμένει από τις λίγες χώρες στην Ευρώπη –μαζί με την Κύπρο, τη Βουλγαρία και την Ισπανία– που δεν έχουν υιοθετήσει τη διάρθρωση «3-2-3». Παράλληλα, αναγνωρίζει ήδη πτυχία τριετούς διάρκειας από το εξωτερικό, όπως δείχνουν και τα στοιχεία του ΔΟΑΤΑΠ. Ενδεικτικά αναφέρει ότι από 1.000 αιτήσεις αναγνώρισης τριετών πτυχίων το 2023, περίπου το 20% εγκρίθηκε χωρίς αντισταθμιστικά μαθήματα.

Παράλληλα σημειώνει, μέσω των φιλικών της ΜΜΕ ότι η έλευση 12 ξένων πανεπιστημίων στην Ελλάδα από το ακαδημαϊκό έτος 2025-2026 αναμένεται να φέρει τριετή προγράμματα, όπως συμβαίνει σε Βρετανία και ΗΠΑ. Το αποτέλεσμα: η απουσία αντίστοιχων επιλογών στα δημόσια ΑΕΙ δημιουργεί ανισότητα στην προσφορά σπουδών!

Υποβάθμιση

Πολλοί πανεπιστημιακοί και φοιτητικές παρατάξεις αντιδρούν στη μείωση της διάρκειας των σπουδών, υποστηρίζοντας ότι θα αφαιρεθούν βασικά γνωστικά αντικείμενα. Ειδικά σε Τμήματα με υποστελέχωση και περιορισμένες υποδομές, η επιλογή τριετούς κύκλου μοιάζει περισσότερο αναγκαστική παρά εθελοντική.

«Οταν στα 4 χρόνια ήδη κόβονται βασικά μαθήματα, τι θα γίνει στα 3;» αναρωτιέται πανεπιστημιακός καθηγητής. Και συνεχίζει: «Είναι προφανές ότι η πίεση για τριετή προγράμματα έρχεται από οικονομικά και πολιτικά κέντρα, όχι από τις ανάγκες των φοιτητών. Φοβάμαι πως πρόκειται για “εργαλειοποίηση” της εκπαίδευσης. Στο τέλος, θα έχουμε πτυχιούχους που θα χρειάζονται και δεύτερο πτυχίο για να δουλέψουν».

Η Αθηνά Γ., φοιτήτρια Κοινωνιολογίας (Πανεπιστήμιο Κρήτης), επισημαίνει: «Οι τέσσερις χρονιές δεν είναι απλώς για να “πάρουμε ύλη”. Είναι ο χρόνος που βρίσκεις ποιος είσαι, τι σε ενδιαφέρει, πού θες να πας. Δεν είμαστε πελάτες εκπαιδευτικών πακέτων. Αν το πτυχίο γίνει τριετές, φοβάμαι ότι θα μοιάζει με “εκπαιδευτικό φασόν” και θα μας σπρώξουν όλοι να πάρουμε μεταπτυχιακά – αλλά με τι λεφτά;».

Ο Γιώργος Π., φοιτητής Μηχανολόγων Μηχανικών (Πολυτεχνείο): «Δεν φτάνουν ούτε πέντε χρόνια για να βγεις επαρκής μηχανικός. Ποιο τριετές; Αυτό είναι ανέκδοτο. Το πρόβλημα είναι αλλού: στο χάος των συγγραμμάτων, στην απουσία εργαστηρίων, στον έναν καθηγητή για 200 φοιτητές. Αν είναι να αλλάξουμε κάτι, ας ξεκινήσουμε από εκεί».

Απασχολησιμότητα

Οι μαρτυρίες αυτές αναδεικνύουν την πολυπλοκότητα της συζήτησης γύρω από τη διάρκεια των πανεπιστημιακών σπουδών. Το πτυχίο δεν είναι ούτε κουτάκι χρόνου ούτε προϋπολογιστικό μέγεθος. Είναι ζωντανός χρόνος μάθησης, προσωπικής ανακάλυψης και κοινωνικής ζύμωσης.

Η κυβερνητική έμφαση στην αύξηση του ρυθμού αποφοίτησης και στο ν+2 (διαγραφή φοιτητών) συνδέεται, σύμφωνα με την κριτική, περισσότερο με τις ανάγκες της αγοράς και λιγότερο με την παιδαγωγική λογική. Το πτυχίο αντιμετωπίζεται ως εργαλείο απασχολησιμότητας παρά ως ακαδημαϊκή κατάκτηση.

Η μετάβαση στο μοντέλο «3-2-3» δεν είναι απλώς τεχνική αλλαγή. Αποτελεί στρατηγική επιλογή που στοχεύει στον επαναπροσδιορισμό του ρόλου του πτυχίου στην ελληνική κοινωνία, υποβαθμίζοντάς το και... εξισώνοντάς το με τα τριετή προγράμματα των ιδιωτικών ΑΕΙ που ευαγγελίζεται η κυβέρνηση.

Read next

  • Facebook
  • X
  • LinkedIn
  • Threads
  • Pinterest
  • WhatsApp
  • Telegram
  • Trello
  • Email
  • Εκπαίδευση
  • Εκπαίδευση
  • Αρχική
  • Επικαιρότητα
  • Εκπαίδευση
  • Διεθνή
  • Ιστορία
  • Πολιτισμός
  • Αθλητικά
  • Πρόσωπα
  • Κοινωνικά
  • Κέρκυρα

Διάβασε ακόμα...   

Παξοί – Αντίπαξοι: Ένα ταξίδι στον παράδεισο του Ιονίου
Διαπόντια Νησιά - Παξοί 16-08-25

Παξοί – Αντίπαξοι: Ένα ταξίδι στον παράδεισο του Ιονίου

Η Παναγιά στη Σπιναλόγκα της Καλύμνου
Πολιτισμός 16-08-25

Η Παναγιά στη Σπιναλόγκα της Καλύμνου

Τουλάχιστον 16 Παλαιστίνιοι νεκροί σε νέα ισραηλινή επίθεση στη Γάζα – Ανάμεσά τους πέντε αιτούντες ανθρωπιστικής βοήθειας
Διεθνή 16-08-25

Τουλάχιστον 16 Παλαιστίνιοι νεκροί σε νέα ισραηλινή επίθεση στη Γάζα – Ανάμεσά τους πέντε αιτούντες ανθρωπιστικής βοήθειας

Τουλάχιστον 16 Παλαιστίνιοι νεκροί σε νέα ισραηλινή επίθεση στη Γάζα – Ανάμεσά τους πέντε αιτούντες ανθρωπιστικής βοήθειας Τουλάχιστον 16 Παλαιστίνιοι, συμπεριλαμβανομένων πέντε...

Τα θύματα του καλοκαιριού του ’48 στους δρόμους των Ιωαννίνων
Ιστορία 16-08-25

Τα θύματα του καλοκαιριού του ’48 στους δρόμους των Ιωαννίνων

«Μπελλαντόνες στο Λιθάρι»: Παρουσίαση του νέου βιβλίου της Βούλας Τζιλιάνου - Κυριακή 17/8
Κέρκυρα 15-08-25

«Μπελλαντόνες στο Λιθάρι»: Παρουσίαση του νέου βιβλίου της Βούλας Τζιλιάνου - Κυριακή 17/8

Το σπίτι
Κέρκυρα 15-08-25

Το σπίτι

Δεκαπενταύγουστος στην Παλαιστίνη
Διεθνή 15-08-25

Δεκαπενταύγουστος στην Παλαιστίνη

Τζιτζίκια: Τι ξέρετε εσείς από Αύγουστο;
Πολιτισμός 15-08-25

Τζιτζίκια: Τι ξέρετε εσείς από Αύγουστο;

«Για τις πυρκαγιές στη Ζάκυνθο και σε όλη τη χώρα –Συγκέντρωση ειδών αλληλεγγύης»
Περιφ. Ιονίων Νήσων 15-08-25

«Για τις πυρκαγιές στη Ζάκυνθο και σε όλη τη χώρα –Συγκέντρωση ειδών αλληλεγγύης»

«Άρχισαν τα όργανα», οι συγκρούσεις, τα εξώδικα
Εκπαίδευση 14-08-25

«Άρχισαν τα όργανα», οι συγκρούσεις, τα εξώδικα

Κώστας Βιδάλης: Υπόδειγμα συνέπειας και αυτοθυσίας – Ένα από τα πιο φριχτά εγκλήματα που γνώρισε ο τόπος
Πρόσωπα 14-08-25

Κώστας Βιδάλης: Υπόδειγμα συνέπειας και αυτοθυσίας – Ένα από τα πιο φριχτά εγκλήματα που γνώρισε ο τόπος

Θα πας;
Κέρκυρα 14-08-25

Θα πας;

«Υπηρεσιακές Μεταβολές 2025 – Αναγκαίες Ενέργειες μετά τη Σύσταση Νέων Οργανικών Θέσεων»
Εκπαίδευση 14-08-25

«Υπηρεσιακές Μεταβολές 2025 – Αναγκαίες Ενέργειες μετά τη Σύσταση Νέων Οργανικών Θέσεων»

Μαζική διαμαρτυρία στο λιμάνι του Πειραιά για το Crown Iris με τους Ισραηλινούς (φωτο)
Επικαιρότητα 14-08-25

Μαζική διαμαρτυρία στο λιμάνι του Πειραιά για το Crown Iris με τους Ισραηλινούς (φωτο)

Άνεργοι και απλήρωτοι οι συμβασιούχοι αναπληρωτές μέσα στο κατακαλόκαιρο – Να σταματήσει τώρα η απαράδεκτη ταλαιπωρία!
Εκπαίδευση 14-08-25

Άνεργοι και απλήρωτοι οι συμβασιούχοι αναπληρωτές μέσα στο κατακαλόκαιρο – Να σταματήσει τώρα η απαράδεκτη ταλαιπωρία!

Η Ελλάδα καίγεται και η στάχτη χαράζει τον χάρτη
Κέρκυρα 14-08-25

Η Ελλάδα καίγεται και η στάχτη χαράζει τον χάρτη

Εκφυλιστικά φαινόμενα στην τοπική διοίκηση - Τρανό παράδειγμα ο Δήμος Νότιας Κέρκυρας
Κέρκυρα 14-08-25

Εκφυλιστικά φαινόμενα στην τοπική διοίκηση - Τρανό παράδειγμα ο Δήμος Νότιας Κέρκυρας

drepani.gr

Μια από τις ονομασίες με τις οποίες ήταν γνωστή η Κέρκυρα στην αρχαιότητα ήταν και η Δρεπάνη. Όνομα που χρησιμοποιήθηκε λόγω του σχήματός της. Η Δρεπάνη ταυτίζεται με το όπλο με το οποίο ο Κρόνος σκότωσε τον πατέρα του τον Ουρανό.

argyrades.gr

Σελίδες για τη ζωή, την ιστορία, τον πολιτισμό, στην Κέρκυρα. Με κριτική ματιά στην επικαιρότητα.

drepani
Copyright © 2025 drepani.gr. Με την επιφύλαξη κάθε δικαιώματος.
Το Joomla! είναι Ελεύθερο Λογισμικό που διατίθεται σύμφωνα με τη Γενική Δημόσια Άδεια Χρήσης GNU.