08-15-2025 9:24
Κέρκυρα
- Κατηγορία: Εκπαίδευση
Ίδρυση 3.448 Τμημάτων Ένταξης σε όλες τις βαθμίδες εκπαίδευσης… Φανταστικό νέο;; (ή μήπως όχι…;)

H ίδρυση Τμημάτων Ένταξης αποτελεί πάγιο αίτημα των Συλλόγων Εκπαιδευτικών, των Οργανώσεων Γονέων, ώστε να δημιουργηθούν υποστηρικτικές λειτουργίες ειδικής εκπαίδευσης σε όλα τα σχολεία, σε πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση.
Η ΕΛΜΕ Πειραιά διεκδικούσε και διεκδικεί εδώ και πολλά χρόνια την ίδρυση Τμημάτων Ένταξης, με πολλές παρεμβάσεις, ανακοινώσεις κ.ά., αφού αυτά που λειτουργούσαν ήταν κυριολεκτικά ελάχιστα σε σχέση με τις πραγματικές ανάγκες (βλέπε ενδεικτικά εδώ: Η ΕΛΜΕ ΠΕΙΡΑΙΑ ΣΤΟΝ ALPHA RADIO ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΝΑΓΚΗ ΙΔΡΥΣΗΣ ΤΜΗΜΑΤΩΝ ΕΝΤΑΞΗΣ ΣΤΟ ΠΕΡΑΜΑ ΚΑΙ ΣΥΝΟΛΙΚΑ ΣΤΟΝ ΠΕΙΡΑΙΑ – ΕΛΜΕ ΠΕΙΡΑΙΑ, εδώ: ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ ΑΠΟ ΤΗΝ ΣΥΣΚΕΨΗ ΤΗΣ ΕΛΜΕ ΠΕΙΡΑΙΑ ΓΙΑ ΤΗ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ ΤΜΗΜΑΤΟΣ ΕΝΤΑΞΗΣ ΣΤΗΝ ΠΟΛΗ ΤΟΥ ΠΕΡΑΜΑΤΟΣ – ΕΛΜΕ ΠΕΙΡΑΙΑ και εδώ: ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ για τη συνάντηση του Δ.Σ. της ΕΛΜΕ με την υφυπουργό κ. Μακρή – ΕΛΜΕ ΠΕΙΡΑΙΑ). Σε ολόκληρες περιοχές, μάλιστα, όπως στο Πέραμα ή στον Κορυδαλλό δεν λειτουργούσε ούτε ένα Τμήμα Ένταξης!
Στον Πειραιά, με καθυστέρηση πολλών ετών που κόστισε ακριβά σε παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες, ιδρύονται 50 νέα Τμήματα Ένταξης. Ταυτόχρονα, απορρίφθηκαν τα αιτήματα πολλών σχολείων του Πειραιά που πληρούσαν τις προϋποθέσεις και είχαν αιτηθεί την Ίδρυση Τμήματος Ένταξης! Είναι χαρακτηριστικό το πρόβλημα σε όλη την εκπαιδευτική περιοχή της Β’ Πειραιά (Αργοσαρωνικός, όπου προφανώς τα παιδιά δεν μπορούν να ταξιδεύουν σε άλλο νησί), όπου δεν ιδρύεται κανένα νέο τμήμα ένταξης. Χαρακτηριστικά, στα νησιά της Ύδρας και του Αγκιστρίου θα συνεχίσει να μην υπάρχει καθόλου τμήμα ένταξης παρόλο που διαθέτουν δεκάδες παιδιά με γνωμάτευση, αφού ούτε φέτος ιδρύθηκε τμήμα ένταξης παρά την απαίτηση χρόνων όλης της εκπαιδευτικής κοινότητας. Ολόκληρη η Αίγινα έχει μόνο ένα τμήμα ένταξης. Επίσης, τμήμα ένταξης δεν έχει κανένα ΓΕΛ ή ΕΠΑΛ στον Αργοσαρωνικό πλην του ΓΕΛ Σπετσών.
Την ίδρυση των Τμημάτων Ένταξης δεν την χαρίζουμε σε κανέναν αφού ήταν και είναι στην προμετωπίδα των αγώνων του σωματείου μας, η ολόπλευρη, καθολική στήριξη για όσα παιδιά το έχουν ανάγκη. Η ΕΛΜΕ Πειραιά έχει έγκαιρα αναδείξει και έχει αγωνιστεί για το ζήτημα αυτό. Αποδεικνύεται πως μέσα από την μαζική, οργανωμένη διεκδίκηση μέσα από το σωματείο μας, με βάση τις σύγχρονες μορφωτικές ανάγκες των μαθητών μας, με ή χωρίς ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες, μπορούμε να φέρνουμε και αποτελέσματα.
Ωστόσο, η εξαγγελία, συμπίπτει με την κατάθεση του νομοσχεδίου (εισάγεται την Πέμπτη 31/7 στην Ολομέλεια της Βουλής), κατά το οποίο, στο άρθρο 117 δρομολογούνται επικίνδυνες αλλαγές που θα έχουν σαν αποτέλεσμα περαιτέρω υποβάθμιση της Ειδικής Εκπαίδευσης, πάντα με μόνιμο «μπούσουλα» την περικοπή δαπανών και τη μείωση των πιστώσεων.
Αλλαγές που η ΕΛΜΕ Πειραιά ανέδειξε έγκαιρα με ανακοίνωση (βλέπε εδώ: Νέο ν/σ για τα ΑΕΙ την Α/θμια και Β/θμια εκπαίδευση. Η κυβέρνηση συνεχίζει το αντιλαϊκό και αντιεκπαιδευτικό νομοθετικό της έργο μέσα στο κατακαλόκαιρο! – ΕΛΜΕ ΠΕΙΡΑΙΑ). Η αρνητική αυτή εξέλιξη ακουμπά και τα Τμήματα Ένταξης.
Την ίδια ώρα, λοιπόν, που η κυβέρνηση προσπαθεί να παρουσιάσει την απόφασή της για ίδρυση νέων τμημάτων ένταξης (σε Α/βάθμια και Β/βάθμια), σαν μέτρο στήριξης της Ειδικής Αγωγής, την ίδια ώρα δρομολογεί νέες αντιδραστικές αλλαγές, που θα επιφέρουν δραστικές περικοπές και στις πιστώσεις στην Ειδική Αγωγή.
Μεταξύ όλων των άλλων, στο προς ψήφιση νομοσχέδιο, προβλέπεται η αλλαγή της φυσιογνωμίας, της λειτουργίας του Τμήματος Ένταξης με την μετατροπή του ειδικού εκπαιδευτικού σε «γυρολόγου» στα τμήματα του σχολείου, για να δίνει συμβουλές και να στηρίζει τον εκπαιδευτικό. Η εξατομικευμένη στήριξη, με βάση τη δυσκολία του μαθητή και ακόμα παραπέρα τις δυνατότητές του, με εξατομικευμένο πρόγραμμα, σε κατάλληλες γι’ αυτόν συνθήκες, σε χώρο που να εξασφαλίζει την ηρεμία και τον χρόνο ώστε να στηρίζεται πιο ολοκληρωμένα, θα γίνεται μόνο σε ‘’εξαιρετικές περιπτώσεις’’. Πλέον, η «υποστήριξη» γίνεται μέσα στην τάξη, στο όνομα της ταλαιπωρημένης έννοιας της «συμπερίληψης», που με την επίκλησή της, εξαφανίζονται επί της ουσίας οι μαθητές με τις ιδιαίτερες, διαφοροποιημένες και ως εκ τούτου σύνθετες ανάγκες, από τις οποίες πρέπει να προκύπτει η αναβαθμισμένη, εξατομικευμένη υποστήριξη, με απώτερο σκοπό την αυτονομία και την πλήρη ένταξή τους στην τάξη.
Ταυτόχρονα, με την παρουσία του ειδικού εκπαιδευτικού Τμήματος Ένταξης, κλειδώνει το ανώτατο όριο μαθητών σε κάθε τάξη, δηλαδή μέχρι 25 μαθητές για την πρωτοβάθμια και μέχρι 28 για τη δευτεροβάθμια, γεγονός που θα οδηγήσει σε νέες συγχωνεύσεις τμημάτων το επόμενο διάστημα.
Επιπλέον, στο όνομα του ειδικού εκπαιδευτικού της ένταξης που θα γυρίζει τα τμήματα, καθοδηγώντας τον εκπαιδευτικό να κάνει εξατομικευμένο και διαφοροποιημένο πρόγραμμα (!!) θα μπει τσεκούρι στις προσλήψεις Παράλληλης Στήριξης. Κάτι που ρητά αναφέρεται στο νόμο, καθώς θεσμοθετούν τον κόφτη στον αριθμό των παράλληλων στηρίξεων σε μία ανά τμήμα, και με χίλιες προϋποθέσεις θα εξασφαλίζεται η δεύτερη, ανεξάρτητα από τον αριθμό των μαθητών που με αξιολογική έκθεση θα έχουν ανάγκη από έναν εκπαιδευτικό παράλληλης, με αποκλειστική ευθύνη για έναν μαθητή. Αυτό σε συνέχεια των Υπουργικών οδηγιών των τελευταίων χρόνων που στέλνονταν στα σχολεία και ζητούσαν ένας εκπαιδευτικός Παράλληλης Στήριξης να υποστηρίζει ταυτόχρονα παραπάνω από ένα (1) παιδί στο ίδιο τμήμα.
Πραγματικά πρέπει να εξηγήσουν οι φωστήρες του ΥΠΑΙΘΑ στους εκπαιδευτικούς που δίνουν κάθε μέρα τη μάχη μέσα στις τάξεις για το τι «εξατομικευμένη» παρέμβαση μπορεί να γίνει σε τμήμα με 25 μαθητές στην Α/θμια, με 26-27-28 στη Β/θμια και την ταυτόχρονη παρουσία πολλών μαθητών με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες.
Σε σχέση και με τους αριθμητικούς πανηγυρισμούς και όσους τρέξανε να εξάρουν την πρωτοβουλία της κυβέρνησης και του Υπουργείου Παιδείας, δύο υποσημειώσεις:
1) Η ίδρυση τμημάτων ένταξης δεν σημαίνει και λειτουργία τους, αφού κάθε χρόνο εκατοντάδες από τα ήδη ιδρυμένα παραμένουν κλειστά ελλείψει εκπαιδευτικών και μειωμένων προσλήψεων από το υπουργείο παιδείας, καθώς οι προτεραιότητες της κυβέρνησης αποδεδειγμένα δεν αφορούν τις μορφωτικές ανάγκες των μαθητών.
2) Σε σχέση με τα νούμερα που διακινούνται και μας έχουν φτάσει λίγο πριν τον Άρη, ορισμένα στοιχεία για να προσγειωθούμε με την εικόνα των ήδη ιδρυμένων στο εκπαιδευτικό σύστημα της χώρας μας, με βάση την ίδια την υφυπουργό παιδείας Ζ. Μακρή:
Σύνολο σχολικών μονάδων | Τμήματα ένταξης 2023-2024 | Ποσοστό | Υπό ίδρυση
2024-2025 |
Ποσοστό | |
Νηπιαγωγεία | 5.068 | 546 | 10% | 1.842 | 36,34% |
Δημοτικά | 4.414 | 2.471 | 55.9% | 714 | 28,8% |
Γυμνάσια | 1.761 | 721 | 40.9% | 480 | 27% |
Λύκεια | 1.069 | 49 | 7.3% | 231 | 21,6% |
ΕΠΑΛ | 434 | 32 | 7% | 181 | 41.7% |
Όλα τα παραπάνω επιβεβαιώνουν, πως παρά την καθυστερημένη ίδρυση των νέων Τμημάτων Ένταξης η κατεύθυνση που υπάρχει -και έχει εξαγγελθεί εδώ και πολύ καιρό- είναι τελικά ο περιορισμός των προσλήψεων εκπαιδευτικών στην Ειδική Αγωγή. Που σημαίνει πως με χειρότερους όρους θα γίνεται η υποστήριξη των μαθητών αυτών που την έχουν ανάγκη.
Διαμηνύουμε προς την Κυβέρνηση και το Υπουργείο Παιδείας ότι δε θα περάσουν τα σχέδια περαιτέρω «σαλαμοποίησης» των μαθητών μας, με ή χωρίς ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες, μέσα στις τάξεις, αφήνοντας τους «ακάλυπτους» σε σχέση με αυτό που δικαιούνται. Όσες υπογραφές και να βάλουν, όσους νόμους και να ψηφίσουν, κάτω από την αποφασιστική παρέμβαση του κινήματος θα φροντίσουμε να ανατρέψουμε τους σχεδιασμούς τους.
Μπροστά σε όλες αυτές τις εξελίξεις οι εκπαιδευτικοί θα συνεχίζουμε να απαιτούμε να στηριχθούν ουσιαστικά όλα τα παιδιά. Γιατί αυτό σημαίνει δικαίωμα στην δωρεάν δημόσια εκπαίδευση. Συνεχίζουμε να απαιτούμε την ύπαρξη του κατάλληλου υποστηρικτικού πλαισίου για κάθε μαθητή με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες, την πλήρη κάλυψη όλων των κενών, με μαζικούς μόνιμους διορισμούς τόσο στην ειδική όσο και στην γενική αγωγή.
(Αρ.Πρωτ.:164 – 31/07/2025)

«Μπελλαντόνες στο Λιθάρι»: Παρουσίαση του νέου βιβλίου της Βούλας Τζιλιάνου - Κυριακή 17/8
Η παρουσίαση του βιβλίου της Βούλας Τζιλιάνου "Μπελλαντόνες στο Λιθάρι" θα γίνει στις 17/8 στην αίθουσα της Φιλαρμονικής Γαστουρίου "Ομόνοια" στις 7:00 μ.μ.-Μια μοναδική συλλογή...

Κώστας Βιδάλης: Υπόδειγμα συνέπειας και αυτοθυσίας – Ένα από τα πιο φριχτά εγκλήματα που γνώρισε ο τόπος
