JA Purity IV JA Purity IV
  • Αρχική
  • Επικαιρότητα
  • Εκπαίδευση
  • Διεθνή
  • Ιστορία
  • Πολιτισμός
  • Αθλητικά
  • Πρόσωπα
  • Κοινωνικά
  • Κέρκυρα
JA Purity IV JA Purity IV
  • Αρχική
  • Επικαιρότητα
  • Εκπαίδευση
  • Διεθνή
  • Ιστορία
  • Πολιτισμός
  • Αθλητικά
  • Πρόσωπα
  • Κοινωνικά
  • Κέρκυρα
Στη Λάρισα η αστυνομία απαγορεύει κάθε δημόσια συνάθροιση την Κυριακή, μέρα συγκεντρώσεων για την Παλαιστίνη

06-14-2025 23:50
Επικαιρότητα

Στη Λάρισα η αστυνομία απαγορεύει κάθε δημόσια συνάθροιση την Κυριακή, μέρα συγκεντρώσεων για την Παλαιστίνη
Η Αλληλεγγύη στην Παλαιστίνη είναι η απάντηση

06-14-2025 23:46
Διεθνή

Η Αλληλεγγύη στην Παλαιστίνη είναι η απάντηση
Περιοδικό «Νυχτερινό», έτους 2025 – Το περιοδικό του 1ου εσπερινού ΕΠΑΛ Περιστερίου

06-14-2025 23:36
Εκπαίδευση

Περιοδικό «Νυχτερινό», έτους 2025 – Το περιοδικό του 1ου εσπερινού ΕΠΑΛ Περιστερίου
Νέα επίθεση του Ισραήλ στο Ιράν – Η Τεχεράνη απαντά με πυραύλους, στα καταφύγια οι ισραηλινοί πολίτες

06-14-2025 23:28
Διεθνή

Νέα επίθεση του Ισραήλ στο Ιράν – Η Τεχεράνη απαντά με πυραύλους, στα καταφύγια οι ισραηλινοί πολίτες
Τα γενέθλια του Βασιλέως Καρόλου Γ’ στην Κέρκυρα – Οι Βρετανοτσολιάδες και η τερατώδης αγγλική βία στα Επτάνησα

06-14-2025 22:20
Κέρκυρα

Τα γενέθλια του Βασιλέως Καρόλου Γ’ στην Κέρκυρα – Οι Βρετανοτσολιάδες και η τερατώδης αγγλική βία στα Επτάνησα
Κατηγορία: Εκπαίδευση
08 Μάι 2025

Εκπαιδευτικοί: Ένας κλάδος υψηλού κινδύνου - Ψυχική φθορά στην καρδιά του σχολείου

Χρήστος Κάτσικας 

Χρήστος Κάτσικας

Η ποιότητα της δημόσιας εκπαίδευσης και το δικαίωμα στη μόρφωση απειλούνται άμεσα αν δεν δοθεί προτεραιότητα στους ανθρώπους που κρατούν τα σχολεία ζωντανά - Μέχρι πότε οι εκπαιδευτικοί θα «αδειάζονται» σωματικά και ψυχικά;

Η πρόσφατη έκθεση της UNESCO, που παρουσιάστηκε στη Μαδρίτη τον Απρίλιο του 2025, φέρνει στο προσκήνιο μια κρίση που απειλεί τα θεμέλια της εκπαίδευσης: τη διαρκώς διογκούμενη έλλειψη εκπαιδευτικών σε Ευρώπη και Βόρεια Αμερική.

Η φθορά του επαγγέλματος: Ένα παγκόσμιο φαινόμενο

Η UNESCO εκτιμά ότι έως το 2030 θα απαιτηθούν 44 εκατομμύρια επιπλέον εκπαιδευτικοί παγκοσμίως για την επίτευξη της καθολικής πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης. Στην Ευρώπη και τη Βόρεια Αμερική, η ανάγκη ανέρχεται σε 4,8 εκατομμύρια, με το 90% αυτής της έλλειψης να οφείλεται στην αποχώρηση εκπαιδευτικών από το επάγγελμα. 

Αιτίες της κρίσης

Η φθορά του εκπαιδευτικού επαγγέλματος δεν είναι αποτέλεσμα μόνο ενός παράγοντα, αλλά συνδυασμού πολλών:

Χαμηλή αμοιβή και αναγνώριση: Μόνο το 50% των χωρών πληρώνει τους εκπαιδευτικούς περισσότερο από άλλους επαγγελματίες με παρόμοια προσόντα.

Εργασιακή ανασφάλεια: Περισσότεροι από το 20% των εκπαιδευτικών στην Ελλάδα  και στην Ισπανία εργάζονται με ετήσιες ή ορισμένου χρόνου συμβάσεις, μια κατάσταση που αντικατοπτρίζεται και σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες. 

Επαγγελματική εξουθένωση: Η υπερβολική γραφειοκρατία, οι συνεχείς αλλαγές στη νομοθεσία και η αποσύνδεση μεταξύ της αρχικής εκπαίδευσης και της πραγματικότητας της τάξης οδηγούν σε απογοήτευση και αποχώρηση από το επάγγελμα. 

Η κρίση αυτή, αν και σοβαρή, προσφέρει μια ευκαιρία για ανανέωση και αναβάθμιση του εκπαιδευτικού επαγγέλματος. Η UNESCO προτείνει μια ολιστική προσέγγιση που περιλαμβάνει:

- Ενίσχυση της επαγγελματικής ανάπτυξης: Παροχή συνεχούς εκπαίδευσης και υποστήριξης στους εκπαιδευτικούς.

- Βελτίωση των συνθηκών εργασίας: Μείωση της γραφειοκρατίας και αύξηση της αυτονομίας των εκπαιδευτικών.

- Αναγνώριση και κύρος: Ανάδειξη της σημασίας του εκπαιδευτικού έργου στην κοινωνία.

Η προειδοποίηση της UNESCO είναι σαφής: η ποιότητα της δημόσιας εκπαίδευσης και το δικαίωμα στη μόρφωση απειλούνται άμεσα αν δεν δοθεί προτεραιότητα στους ανθρώπους που κρατούν τα σχολεία ζωντανά.

Η κατάσταση στο Δυτικό κόσμο: Το μέλλον έρχεται καλπάζοντας

Ο εργασιακός χώρος στο Δυτικό κόσμο έχει δεχθεί το τελευταίο διάστημα τις δονήσεις μιας μεγάλης ανατροπής: εκατομμύρια εργαζόμενοι έχουν εγκαταλείψει την εργασία τους, σε ένα κύμα εργασιακής φυγής που έγινε γνωστό ως «μεγάλη παραίτηση».

Πιο πρόσφατα, το φαινόμενο της «σιωπηρής παραίτησης», μιας αθόρυβης άρνησης εργασίας, έχει αρχίσει επίσης να κάνει την εμφάνισή του και σε χώρους εργασίας στην εκπαίδευση όπως πχ στα σχολεία. Εκεί όπου βασιλεύουν  χρόνια τώρα οι δείκτες ποιότητας, η αξιοκρατία και η αξιολόγηση. Εκεί όπου κάθε πτυχή της σχολικής ζωής είναι μετρήσιμη και ελεγχόμενη.  Εκεί που έχουμε τη μετατροπή του σχολείου σε ένα “πανοπτικόν” συνεχούς επιτήρησης και αυστηρής τιμωρίας.

θα έχετε πιθανότατα ακούσει για τη «σιωπηρή παραίτηση» –μια παρεξηγημένη, συχνά, φράση– που σημαίνει ότι εκπαιδευτικοί, δυσαρεστημένοι στη δουλειά τους είτε για πιέσεις από το υπουργείο Παιδείας και τους ιεραρχικά ανώτερους, είτε για δυσκολίες  που αντιμετωπίζουν από τους μαθητές και τους γονείς, ως αντίδραση τείνουν να μειώνουν την προσπάθειά τους, υποφέροντας σιωπηλά, είτε ακόμη και να ψάχνουν τρόπο να συνταξιοδοτηθούν με μειωμένη σύνταξη είτε ακόμη και να παραιτούνται.

 

Η ελληνική πραγματικότητα: Μια μικρογραφία της παγκόσμιας κρίσης

Στην Ελλάδα, η φθορά του εκπαιδευτικού επαγγέλματος είναι εμφανής και ανησυχητική. Η γήρανση του εκπαιδευτικού πληθυσμού αποτελεί ένα από τα κύρια προβλήματα, με μεγάλο ποσοστό των εκπαιδευτικών να πλησιάζει ή να έχει ήδη φτάσει την ηλικία συνταξιοδότησης. Η έλλειψη νεότερων εκπαιδευτικών εντείνει το πρόβλημα, καθώς οι προσλήψεις δεν καλύπτουν τις ανάγκες.

Η οικονομική κρίση και οι πολιτικές λιτότητας των προηγούμενων ετών έχουν οδηγήσει σε μειώσεις μισθών και επιδομάτων, καθιστώντας το επάγγελμα λιγότερο ελκυστικό για τους νέους. Παράλληλα, η γραφειοκρατία, η έλλειψη υποστήριξης και οι συνεχείς αλλαγές στο εκπαιδευτικό σύστημα δημιουργούν ένα περιβάλλον εργασιακής ανασφάλειας και επαγγελματικής εξουθένωσης. 

Σχολεία: Φθορά και σιωπηλή παραίτηση

Ίσως είναι η πρώτη φορά μεταπολιτευτικά που ένα μεγάλο τμήμα των εκπαιδευτικών νιώθει αφενός τέτοια αφόρητη πίεση και αφετέρου τέτοια έλλειψη χαράς για τη διδασκαλία που αντί να τονώνει όπως παλιότερα, «αδειάζει» σωματικά και ψυχικά.

Ένας μεγάλος αριθμός εκπαιδευτικών βιώνει υψηλή ή μεσαία συναισθηματική εξάντληση, ενώ καταγράφεται επίσης ότι ένα ακόμη μεγαλύτερο τμήμα εκπαιδευτικών που αισθάνεται ότι οι παρεμβάσεις του υπουργείου Παιδείας κάνουν τη δουλειά τους στο σχολείο να φαίνεται άνευ νοήματος.

Ένας ατελείωτος βομβαρδισμός εξωεκπαιδευτικών εργασιών, γραφειοκρατικού φόρτου και ευθυνών που διασπείρουν άγχος, αβεβαιότητα και αγωνία, διαμορφώνει σταδιακά ένα βαθιά τοξικό περιβάλλον για τα εργασιακά, μορφωτικά και δημοκρατικά δικαιώματα εκπαιδευτικών και εκπαιδευομένων.

Έγγραφα, Οδηγίες, Εγκύκλιοι, Υπουργικές Αποφάσεις, νέα νομοθεσία και βροχή από νέες ευθύνες που ετσιθελικά μετατρέπουν τους εκπαιδευτικούς σε πληροφορικούς (μέσα σε λίγα 24ωρα έπρεπε όλοι να χειρίζονται υπολογιστές και να ξέρουν να κάνουν μάθημα εξ αποστάσεως), νοσοκόμους και γιατρούς (υπεύθυνοι covid), ψυχολόγους (σύμβουλοι σχολικής ζωής), που μαζί με τους παλιότερους μόνιμους ρόλους του διοικητικού προσωπικού, του φύλακα, κάνουν «φύλλο και φτερό» την εκπαιδευτική διαδικασία και εξουθενώνουν τους εκπαιδευτικούς οι οποίοι στη χώρα μας, στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση (Γυμνάσια - Λύκεια) έχουν μέση ηλικία 50 ετών και άνω.

Ίσως γι' αυτό μαζί με τις εστίες αγανάκτησης, θυμού και αντίστασης που αναζωπυρώνονται από το «λάδι που ρίχνει στη φωτιά» το ΥΠΑΙΘΑ, παρατηρείται και ένα  «κύμα φυγής» εκπαιδευτικών προς τη συνταξιοδότηση (το οποίο θα ήταν πολύ μεγαλύτερο αν οι όροι συνταξιοδότησης εξασφάλιζαν μια στοιχειώδη κάλυψη στις ανάγκες επιβίωσης), καθώς οι αντίξοες συνθήκες εργασίας (εντατικοποίηση, πίεση, εξάντληση, έλλειψη νοήματος, τηλεκπαίδευση και αξιολόγηση) έχουν κάνει αφόρητη τη ζωή χιλιάδων εκπαιδευτικών.

Η νέα ιεραρχική δομή σε συνδυασμό με την ατομική αξιολόγηση διαλύει τον δημοκρατικό και συλλογικό τρόπο λειτουργίας του σχολείου, ενώ παράλληλα κατεδαφίζεται η παιδαγωγική διάσταση της εκπαίδευσης. Το καινούργιο μοντέλο βασίζεται στη φιλοσοφία της εξατομίκευσης, του εσωτερικού ατέρμονου ανταγωνισμού συγκέντρωσης μορίων για επιβίωση και ανέλιξη σε ένα γραφειοκρατικό και διεκπεραιωτικό σχολείο.

Read next

  • Facebook
  • X
  • LinkedIn
  • Threads
  • Pinterest
  • WhatsApp
  • Telegram
  • Trello
  • Email
  • Εκπαίδευση
  • Εκπαίδευση
  • Αρχική
  • Επικαιρότητα
  • Εκπαίδευση
  • Διεθνή
  • Ιστορία
  • Πολιτισμός
  • Αθλητικά
  • Πρόσωπα
  • Κοινωνικά
  • Κέρκυρα

Διάβασε ακόμα...   

Ασκωθήκαμε μπονώρα να πάμετε στο χτήμα να μάσουμε τα κουκιά το μπίζι και τα ρεβύθια.
Κέρκυρα 15-06-25

Ασκωθήκαμε μπονώρα να πάμετε στο χτήμα να μάσουμε τα κουκιά το μπίζι και τα ρεβύθια.

Στη Λάρισα η αστυνομία απαγορεύει κάθε δημόσια συνάθροιση την Κυριακή, μέρα συγκεντρώσεων για την Παλαιστίνη
Επικαιρότητα 14-06-25

Στη Λάρισα η αστυνομία απαγορεύει κάθε δημόσια συνάθροιση την Κυριακή, μέρα συγκεντρώσεων για την Παλαιστίνη

Φτου, φτου, φτου.
Κέρκυρα 15-06-25

Φτου, φτου, φτου.

Γράφει ο Γιώργος Καγκουρίδης 15 Ιουνίου 2023 "δε πουγιεται" VII ΦΤΟΥ, ΦΤΟΥ, ΦΤΟΥ - Μας εματιάσανε, δε μπορεί… Φτου, φτου, φτου… - Γιατί ειμάστεν’ όμορφοι; - Τω καιρώ εκείνω. - Και...

Μια ανείπωτη τραγωδία που βαραίνει την εκπαιδευτική και κοινωνική συνείδηση
Εκπαίδευση 15-06-25

Μια ανείπωτη τραγωδία που βαραίνει την εκπαιδευτική και κοινωνική συνείδηση

Περιοδικό «Νυχτερινό», έτους 2025 – Το περιοδικό του 1ου εσπερινού ΕΠΑΛ Περιστερίου
Εκπαίδευση 14-06-25

Περιοδικό «Νυχτερινό», έτους 2025 – Το περιοδικό του 1ου εσπερινού ΕΠΑΛ Περιστερίου

Τα γενέθλια του Βασιλέως Καρόλου Γ’ στην Κέρκυρα – Οι Βρετανοτσολιάδες και η τερατώδης αγγλική βία στα Επτάνησα
Κέρκυρα 14-06-25

Τα γενέθλια του Βασιλέως Καρόλου Γ’ στην Κέρκυρα – Οι Βρετανοτσολιάδες και η τερατώδης αγγλική βία στα Επτάνησα

Για την κατασκευή μαρίνας στην Ημερολιά Κασσιόπης:
Βόρεια Κέρκυρα 14-06-25

Για την κατασκευή μαρίνας στην Ημερολιά Κασσιόπης: "Φαραωνικό" έργο - ζημιά τεράστια στον τόπο

Ενέργειες Αναπληρώτριας Περιφερειακής Διευθύντριας παραπέμπουν σε ζοφερές εποχές του παρελθόντος
Εκπαίδευση 14-06-25

Ενέργειες Αναπληρώτριας Περιφερειακής Διευθύντριας παραπέμπουν σε ζοφερές εποχές του παρελθόντος

Το σχολείο δεν είναι ο τοίχος που κρεμάμε τιμητικές πινακίδες για πολιτικές σκοπιμότητες (Με αφορμή την ονοματοδοσία ενός σχολείου)
Εκπαίδευση 14-06-25

Το σχολείο δεν είναι ο τοίχος που κρεμάμε τιμητικές πινακίδες για πολιτικές σκοπιμότητες (Με αφορμή την ονοματοδοσία ενός σχολείου)

Κέρκυρα: Στάση λεωφορείου δεν είχε παγκάκι και οι κάτοικοι έδρασαν μόνοι τους
Κέρκυρα 13-06-25

Κέρκυρα: Στάση λεωφορείου δεν είχε παγκάκι και οι κάτοικοι έδρασαν μόνοι τους

Συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου Νότιας Κέρκυρας με 24 θέματα! - Δευτέρα 16/6
Νότια Κέρκυρα 13-06-25

Συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου Νότιας Κέρκυρας με 24 θέματα! - Δευτέρα 16/6

Νυχτερινές διακοπές υδροδότησης από την Κοινότητα Χλωμού έως την περιοχή της Λίνιας
Κέρκυρα 13-06-25

Νυχτερινές διακοπές υδροδότησης από την Κοινότητα Χλωμού έως την περιοχή της Λίνιας

Συνεδριάζει το δημοτικό συμβούλιο του Δήμου Κεντρικής Κέρκυρας & ΔΝ τη Δευτέρα 16/6
Κεντρική Κέρκυρα 13-06-25

Συνεδριάζει το δημοτικό συμβούλιο του Δήμου Κεντρικής Κέρκυρας & ΔΝ τη Δευτέρα 16/6

Στήθος μάρμαρο καρδιά πατάτα
Κέρκυρα 13-06-25

Στήθος μάρμαρο καρδιά πατάτα

Ο ενθικοσοσιαλισμός είναι εδώ!
Διεθνή 13-06-25

Ο ενθικοσοσιαλισμός είναι εδώ!

Απεργία στην εκπαίδευση στο Παρίσι αλληλεγγύης στην Παλαιστίνη
Εκπαίδευση 13-06-25

Απεργία στην εκπαίδευση στο Παρίσι αλληλεγγύης στην Παλαιστίνη

Από τη συγκέντρωση στο Σύνταγμα 12/5 ενάντια στις διώξεις και τα πειθαρχικά
Εκπαίδευση 13-06-25

Από τη συγκέντρωση στο Σύνταγμα 12/5 ενάντια στις διώξεις και τα πειθαρχικά

drepani.gr

Μια από τις ονομασίες με τις οποίες ήταν γνωστή η Κέρκυρα στην αρχαιότητα ήταν και η Δρεπάνη. Όνομα που χρησιμοποιήθηκε λόγω του σχήματός της. Η Δρεπάνη ταυτίζεται με το όπλο με το οποίο ο Κρόνος σκότωσε τον πατέρα του τον Ουρανό.

argyrades.gr

Σελίδες για τη ζωή, την ιστορία, τον πολιτισμό, στην Κέρκυρα. Με κριτική ματιά στην επικαιρότητα.

drepani
Copyright © 2025 drepani.gr. Με την επιφύλαξη κάθε δικαιώματος.
Το Joomla! είναι Ελεύθερο Λογισμικό που διατίθεται σύμφωνα με τη Γενική Δημόσια Άδεια Χρήσης GNU.