JA Purity IV JA Purity IV
  • Αρχική
  • Επικαιρότητα
  • Εκπαίδευση
  • Διεθνή
  • Ιστορία
  • Πολιτισμός
  • Αθλητικά
  • Πρόσωπα
  • Κοινωνικά
  • Κέρκυρα
JA Purity IV JA Purity IV
  • Αρχική
  • Επικαιρότητα
  • Εκπαίδευση
  • Διεθνή
  • Ιστορία
  • Πολιτισμός
  • Αθλητικά
  • Πρόσωπα
  • Κοινωνικά
  • Κέρκυρα
Τουλάχιστον 16 Παλαιστίνιοι νεκροί σε νέα ισραηλινή επίθεση στη Γάζα – Ανάμεσά τους πέντε αιτούντες ανθρωπιστικής βοήθειας

08-16-2025 9:42
Διεθνή

Τουλάχιστον 16 Παλαιστίνιοι νεκροί σε νέα ισραηλινή επίθεση στη Γάζα – Ανάμεσά τους πέντε αιτούντες ανθρωπιστικής βοήθειας
Παξοί – Αντίπαξοι: Ένα ταξίδι στον παράδεισο του Ιονίου

08-16-2025 9:28
Διαπόντια Νησιά - Παξοί

Παξοί – Αντίπαξοι: Ένα ταξίδι στον παράδεισο του Ιονίου
Τα θύματα του καλοκαιριού του ’48 στους δρόμους των Ιωαννίνων

08-16-2025 9:21
Ιστορία

Τα θύματα του καλοκαιριού του ’48 στους δρόμους των Ιωαννίνων
Η Παναγιά στη Σπιναλόγκα της Καλύμνου

08-16-2025 9:13
Πολιτισμός

Η Παναγιά στη Σπιναλόγκα της Καλύμνου
«Μπελλαντόνες στο Λιθάρι»: Παρουσίαση του νέου βιβλίου της Βούλας Τζιλιάνου - Κυριακή 17/8

08-15-2025 9:24
Κέρκυρα

«Μπελλαντόνες στο Λιθάρι»: Παρουσίαση του νέου βιβλίου της Βούλας Τζιλιάνου - Κυριακή 17/8
Κατηγορία: Εκπαίδευση
21 Απριλίου 2025

Από τη σφαιρική γνώση στις «χρήσιμες» δεξιότητες: Η νέα εκπαιδευτική πολιτική και τα ερωτήματα που γεννά

Χρήστος Κάτσικας

 Χρήστος Κάτσικας

Μπορούμε να μαθαίνουμε χωρίς να ξέρουμε;

Τα τελευταία χρόνια, από την περίοδο της οικονομικής κρίσης και των μνημονίων μέχρι και σήμερα, χαρτογραφούνται στην εκπαίδευση μια σειρά από -εκ πρώτης όψεως- «παράδοξα» χαρακτηριστικά. Πρόκειται για μια σειρά μόνιμων «επεισοδίων» που συνθέτουν, όμως μ΄ ένα πολύ συγκεκριμένο τρόπο το παζλ ενός σχολείου  που αλλάζει.

Σε μία εποχή όπου η πληροφορία είναι διαθέσιμη με ένα κλικ και η τεχνολογία αναδιαμορφώνει τις απαιτήσεις της αγοράς εργασίας, ο λόγος περί «δεξιοτήτων» έχει βρεθεί στο επίκεντρο της εκπαιδευτικής πολιτικής. Η πρόσφατη δήλωση του πρώην υπουργού Παιδείας Κυριάκου Πιερρακάκη, στο πλαίσιο της εκδήλωσης CNN Insights του CNN Greece και του ΕΒΕΑ, δεν αφήνει περιθώρια παρερμηνείας: η εκπαίδευση επαναπροσανατολίζεται, με στόχο «τα παιδιά μας να μάθουν να μαθαίνουν».

Οι «ήπιες δεξιότητες», οι «χρήσιμες δεξιότητες», οι «νέες εκπαιδευτικές θεματικές»  και τα «εργαστήρια δεξιοτήτων», σε καμιά περίπτωση δεν αποτελούν συγκεκριμένη εκπαιδευτική ιδιοκτησία της νέας ηγεσίας του υπουργείου Παιδείας, αλλά συνέχεια, με διαφορετικό, ενδεχομένως, πολιτικό μείγμα, όλων των ηγεσιών του Υπουργείου Παιδείας από το 2010 (Άννα Διαμαντοπούλου) και μετά, καθώς απλά αναπαράγουν την εργαλειοθήκη του ΟΟΣΑ (οι δεξιότητες αυτές περιγράφονται εδώ και χρόνια στις κατευθύνσεις του ΟΟΣΑ, με βάση αυτές χτίστηκε ο διαγωνισμός PISA, με τη γνωστή αξιοποίηση των αποτελεσμάτων του) και το εκπαιδευτικό του πρόγραμμα στην προοπτική ανάπτυξης μιας ευέλικτης εργατικής δύναμης σε συνθήκες καθολικής εργασιακής ανασφάλειας. 

Όμως, τι σημαίνει πρακτικά αυτό το σύνθημα και ποιοι κίνδυνοι ελλοχεύουν πίσω από τη ρητορική της διαρκούς «εκσυγχρονιστικής μεταρρύθμισης»;

Η έννοια του «μαθαίνω πώς να μαθαίνω»: Προσαρμογή ή υποβάθμιση;

Η δεξιότητα «learning to learn» αποτελεί εδώ και χρόνια μία από τις οκτώ βασικές ικανότητες που έχει θεσπίσει η Ευρωπαϊκή Ένωση για τη δια βίου μάθηση. Η ιδέα είναι απλή: σε έναν ραγδαία μεταβαλλόμενο κόσμο, η ικανότητα αυτοκαθοδηγούμενης μάθησης υπερέχει της παθητικής αποστήθισης.

Ωστόσο, η έννοια αυτή, όταν αποσυνδέεται από το περιεχόμενο και τον σκοπό της γνώσης, κινδυνεύει να οδηγήσει στον κατακερματισμό της εκπαίδευσης. Η εκπαίδευση μετατρέπεται σε εργαλειακό μηχανισμό απόκτησης «χρήσιμων δεξιοτήτων», παραμερίζοντας την καλλιέργεια της συνθετικής και αναλυτικής σκέψης.

Η διαφορά μεταξύ γνώσης και πληροφορίας δεν είναι μόνο ποσοτική αλλά και ποιοτική: η γνώση έχει νόημα, συνοχή και συνέχεια – δεν είναι απλώς ένας αθροιστικός πίνακας δεδομένων.

Από το σχολείο της γνώσης στο σχολείο των δεξιοτήτων

Η συστηματική προώθηση των δεξιοτήτων στην ελληνική εκπαίδευση έχει τις ρίζες της στην περίοδο των Μνημονίων, όταν ο ΟΟΣΑ πρόβαλλε το πρότυπο της ευέλικτης, «απασχολήσιμης» εργατικής δύναμης. Οι όροι «ήπιες δεξιότητες», «χρήσιμες δεξιότητες» και «προγράμματα δεξιοτήτων» καθιερώθηκαν με στόχο την ευθυγράμμιση της εκπαίδευσης με τις ανάγκες της αγοράς εργασίας.

Ωστόσο, η εν λόγω στροφή συνοδεύτηκε από μια αποδυνάμωση της εγκύκλιας, σφαιρικής μόρφωσης. Η προτεραιότητα δίνεται πλέον στην εκμάθηση εργαλείων και όχι στην εμβάθυνση. Η γνώση αντικαθίσταται σταδιακά από την πληροφορία και η διδασκαλία από την καθοδήγηση.

Η υπερπροβολή του «μαθαίνω πώς να μαθαίνω» μπορεί να οδηγήσει σε μία μορφή εκπαίδευσης που δεν διδάσκει τι να μαθαίνουμε και γιατί. Η ουσιαστική μόρφωση απαιτεί τη σύνθεση, την ιστορική και κοινωνική κατανόηση, την ικανότητα συσχέτισης.

Εκεί ακριβώς εντοπίζεται και η προβληματική πλευρά των σημερινών εκπαιδευτικών πολιτικών: η τεχνοκρατική προσέγγιση που μετατρέπει την παιδεία σε «σύστημα κατάρτισης» και τον μαθητή σε «μελλοντικό εργαζόμενο», όχι σε σκεπτόμενο πολίτη.

Η αποστήθιση έχει δαιμονοποιηθεί, όμως η απομνημόνευση δεν είναι κάτι το καταδικαστέο από μόνη της. Είναι το υπόβαθρο πάνω στο οποίο εδράζεται η διανόηση και η συνθετική σκέψη. Το πρόβλημα δεν είναι η μνήμη αλλά η μηχανική χρήση της.

Η μνήμη οργανώνει το παρελθόν για να κατανοήσουμε το παρόν και να σχεδιάσουμε το μέλλον. Χωρίς γνώση, δεν υπάρχει ερμηνεία. Χωρίς θεμέλια, ο πύργος της κριτικής σκέψης καταρρέει.

Η σύγχυση ανάμεσα στην εκπαίδευση (με στόχο την πνευματική, πολιτισμική και κοινωνική συγκρότηση του ατόμου) και στην επαγγελματική κατάρτιση είναι ίσως η βαθύτερη απειλή που αντιμετωπίζει σήμερα το ελληνικό σχολείο.

Το ζητούμενο δεν είναι να απορρίψουμε τις δεξιότητες αλλά να τις εντάξουμε σε ένα ευρύτερο μορφωτικό πλαίσιο. Να μάθουμε στα παιδιά όχι μόνο πώς να μαθαίνουν, αλλά και τι αξίζει να μάθουν και γιατί.

Read next

  • Facebook
  • X
  • LinkedIn
  • Threads
  • Pinterest
  • WhatsApp
  • Telegram
  • Trello
  • Email
  • Εκπαίδευση
  • Εκπαίδευση
  • Αρχική
  • Επικαιρότητα
  • Εκπαίδευση
  • Διεθνή
  • Ιστορία
  • Πολιτισμός
  • Αθλητικά
  • Πρόσωπα
  • Κοινωνικά
  • Κέρκυρα

Διάβασε ακόμα...   

Σαντορίνη: «Τα ηλιοβασιλέματα δεν έχουν ομορφιά όταν στη Γάζα σκοτώνονται παιδιά» 
Επικαιρότητα 16-08-25

Σαντορίνη: «Τα ηλιοβασιλέματα δεν έχουν ομορφιά όταν στη Γάζα σκοτώνονται παιδιά» 

ΣΥΓΚΕΝΤΡΩΣΗ ΚΥΡΙΑΚΗ 24 ΑΥΓΟΥΣΤΟΥ ΣΤΙΣ 20:00 ΣΤΟ ΠΕΝΤΟΦΑΝΑΡΟ - ΑΛΛΗΛΕΓΓΥΗ ΣΤΟΝ ΗΡΩΪΚΟ ΛΑΟ ΤΗΣ ΠΑΛΑΙΣΤΙΝΗΣ
Κέρκυρα 16-08-25

ΣΥΓΚΕΝΤΡΩΣΗ ΚΥΡΙΑΚΗ 24 ΑΥΓΟΥΣΤΟΥ ΣΤΙΣ 20:00 ΣΤΟ ΠΕΝΤΟΦΑΝΑΡΟ - ΑΛΛΗΛΕΓΓΥΗ ΣΤΟΝ ΗΡΩΪΚΟ ΛΑΟ ΤΗΣ ΠΑΛΑΙΣΤΙΝΗΣ

Φωτιά στον κινητήρα αεροσκάφους που απογειώθηκε από την Κέρκυρα με 250 επιβάτες - ΒΙΝΤΕΟ
Κέρκυρα 16-08-25

Φωτιά στον κινητήρα αεροσκάφους που απογειώθηκε από την Κέρκυρα με 250 επιβάτες - ΒΙΝΤΕΟ

Φωτιά στον κινητήρα αεροσκάφους που απογειώθηκε από την Κέρκυρα με 250 επιβάτες Λαχτάρησαν 250 επιβάτες της πτήσης από Κέρκυρα προς Ντίσελντορφ όταν ο ένας από τους δύο κινητήρες του αεροσκάφους...

Μιλούν για «ειρήνη» και συνεχίζουν τον πόλεμο
Διεθνή 16-08-25

Μιλούν για «ειρήνη» και συνεχίζουν τον πόλεμο

Η Παναγιά τση Πατρίδας.
Κέρκυρα 16-08-25

Η Παναγιά τση Πατρίδας.

Το 112 για όλους… Εναέρια μέσα με… μέσο
Επικαιρότητα 16-08-25

Το 112 για όλους… Εναέρια μέσα με… μέσο

Τουλάχιστον 16 Παλαιστίνιοι νεκροί σε νέα ισραηλινή επίθεση στη Γάζα – Ανάμεσά τους πέντε αιτούντες ανθρωπιστικής βοήθειας
Διεθνή 16-08-25

Τουλάχιστον 16 Παλαιστίνιοι νεκροί σε νέα ισραηλινή επίθεση στη Γάζα – Ανάμεσά τους πέντε αιτούντες ανθρωπιστικής βοήθειας

Παξοί – Αντίπαξοι: Ένα ταξίδι στον παράδεισο του Ιονίου
Διαπόντια Νησιά - Παξοί 16-08-25

Παξοί – Αντίπαξοι: Ένα ταξίδι στον παράδεισο του Ιονίου

Τα θύματα του καλοκαιριού του ’48 στους δρόμους των Ιωαννίνων
Ιστορία 16-08-25

Τα θύματα του καλοκαιριού του ’48 στους δρόμους των Ιωαννίνων

Η Παναγιά στη Σπιναλόγκα της Καλύμνου
Πολιτισμός 16-08-25

Η Παναγιά στη Σπιναλόγκα της Καλύμνου

«Μπελλαντόνες στο Λιθάρι»: Παρουσίαση του νέου βιβλίου της Βούλας Τζιλιάνου - Κυριακή 17/8
Κέρκυρα 15-08-25

«Μπελλαντόνες στο Λιθάρι»: Παρουσίαση του νέου βιβλίου της Βούλας Τζιλιάνου - Κυριακή 17/8

Το σπίτι
Κέρκυρα 15-08-25

Το σπίτι

Δεκαπενταύγουστος στην Παλαιστίνη
Διεθνή 15-08-25

Δεκαπενταύγουστος στην Παλαιστίνη

Τζιτζίκια: Τι ξέρετε εσείς από Αύγουστο;
Πολιτισμός 15-08-25

Τζιτζίκια: Τι ξέρετε εσείς από Αύγουστο;

«Για τις πυρκαγιές στη Ζάκυνθο και σε όλη τη χώρα –Συγκέντρωση ειδών αλληλεγγύης»
Περιφ. Ιονίων Νήσων 15-08-25

«Για τις πυρκαγιές στη Ζάκυνθο και σε όλη τη χώρα –Συγκέντρωση ειδών αλληλεγγύης»

«Άρχισαν τα όργανα», οι συγκρούσεις, τα εξώδικα
Εκπαίδευση 14-08-25

«Άρχισαν τα όργανα», οι συγκρούσεις, τα εξώδικα

Κώστας Βιδάλης: Υπόδειγμα συνέπειας και αυτοθυσίας – Ένα από τα πιο φριχτά εγκλήματα που γνώρισε ο τόπος
Πρόσωπα 14-08-25

Κώστας Βιδάλης: Υπόδειγμα συνέπειας και αυτοθυσίας – Ένα από τα πιο φριχτά εγκλήματα που γνώρισε ο τόπος

drepani.gr

Μια από τις ονομασίες με τις οποίες ήταν γνωστή η Κέρκυρα στην αρχαιότητα ήταν και η Δρεπάνη. Όνομα που χρησιμοποιήθηκε λόγω του σχήματός της. Η Δρεπάνη ταυτίζεται με το όπλο με το οποίο ο Κρόνος σκότωσε τον πατέρα του τον Ουρανό.

argyrades.gr

Σελίδες για τη ζωή, την ιστορία, τον πολιτισμό, στην Κέρκυρα. Με κριτική ματιά στην επικαιρότητα.

drepani
Copyright © 2025 drepani.gr. Με την επιφύλαξη κάθε δικαιώματος.
Το Joomla! είναι Ελεύθερο Λογισμικό που διατίθεται σύμφωνα με τη Γενική Δημόσια Άδεια Χρήσης GNU.