JA Purity IV JA Purity IV
  • Αρχική
  • Επικαιρότητα
  • Εκπαίδευση
  • Διεθνή
  • Ιστορία
  • Πολιτισμός
  • Αθλητικά
  • Πρόσωπα
  • Κοινωνικά
  • Κέρκυρα
JA Purity IV JA Purity IV
  • Αρχική
  • Επικαιρότητα
  • Εκπαίδευση
  • Διεθνή
  • Ιστορία
  • Πολιτισμός
  • Αθλητικά
  • Πρόσωπα
  • Κοινωνικά
  • Κέρκυρα
Δόλια παρέμβαση στο αντλιοστάσιο του Γαστουρίου

08-17-2025 9:48
Κέρκυρα

Δόλια παρέμβαση στο αντλιοστάσιο του Γαστουρίου
Οι χαρκάδες

08-17-2025 9:38
Κέρκυρα

Οι χαρκάδες
Ποιοι ήταν οι ταγματασφαλίτες και καταδότες πρωταγωνιστές του μπλόκου της Κοκκινιάς; Και τι απέγιναν;

08-17-2025 9:32
Ιστορία

Ποιοι ήταν οι ταγματασφαλίτες και καταδότες πρωταγωνιστές του μπλόκου της Κοκκινιάς; Και τι απέγιναν;
17/08/1944 χαράματα Παρασκευής: Το μπλόκο της Κοκκινιάς

08-17-2025 9:24
Ιστορία

17/08/1944 χαράματα Παρασκευής: Το μπλόκο της Κοκκινιάς
Φωτιά στον κινητήρα αεροσκάφους που απογειώθηκε από την Κέρκυρα με 250 επιβάτες - ΒΙΝΤΕΟ

08-16-2025 21:54
Κέρκυρα

Φωτιά στον κινητήρα αεροσκάφους που απογειώθηκε από την Κέρκυρα με 250 επιβάτες - ΒΙΝΤΕΟ
Κατηγορία: Εκπαίδευση
29 Απριλίου 2025

Από τη γενική μόρφωση στην "εκπαίδευση κατάρτισης": Μπορούμε να μαθαίνουμε χωρίς να ξέρουμε;

Χρήστος Κάτσικας 

Χρήστος Κάτσικας

Ο εκπαιδευτικός από φορέας γνώσης σε «διευκολυντής της μάθησης»: Η νέα εκπαιδευτική πολιτική, η φιλοσοφία του «μαθαίνω πώς να μαθαίνω» και οι διαδρομές μιας ρητορικής που ξεκίνησε την εποχή των Μνημονίων συνεχίζει να διαμορφώνει το ελληνικό σχολείο

Η ελληνική εκπαιδευτική πολιτική των τελευταίων δεκαπέντε ετών χαρακτηρίζεται από μία σταδιακή αλλά επίμονη στροφή: από το σχολείο της σφαιρικής γνώσης προς το σχολείο της δεξιότητας. Η αλλαγή αυτή παρουσιάζεται ως αναγκαία «μεταρρύθμιση» προσαρμοσμένη στις απαιτήσεις του 21ου αιώνα, όμως για πολλούς παιδαγωγούς και ακαδημαϊκούς, πρόκειται περισσότερο για μια αποδόμηση της ουσίας της μόρφωσης.

Το κεντρικό σύνθημα είναι: "μαθαίνω πώς να μαθαίνω"

Η δεξιότητα αυτή, που έχει αναχθεί σε θεμέλιο λίθο της σύγχρονης εκπαιδευτικής πολιτικής σε επίπεδο Ευρωπαϊκής Ένωσης, αποσκοπεί – θεωρητικά – στην ενίσχυση της αυτονομίας του μαθητή. Όμως , τι συμβαίνει όταν αυτή η μεθοδολογική προσέγγιση αποσυνδέεται από το περιεχόμενο, την επιστημονική γνώση και τη βαθύτερη κατανόηση;

Η αρχή της στροφής προς τις δεξιότητες τοποθετείται πολιτικά στην υπουργική θητεία της Άννας Διαμαντοπούλου (2010-2012), εν μέσω της δημοσιονομικής κρίσης και υπό την ασφυκτική επιτήρηση των ευρωπαϊκών θεσμών. Σε εκείνη την περίοδο καταγράφεται η πρώτη συστηματική ενσωμάτωση των αρχών του ΟΟΣΑ στις ελληνικές μεταρρυθμίσεις, με στόχο τη δημιουργία «απασχολήσιμου ανθρώπινου δυναμικού».

Η εκπαιδευτική πολιτική άρχισε να μετατοπίζεται από την εγκύκλια μόρφωση σε προγράμματα που υπηρετούν ευθέως τις ανάγκες της αγοράς εργασίας. Τα «εργαστήρια δεξιοτήτων» θεσμοθετήθηκαν αρχικά ως πιλοτικά, ενώ σταδιακά απέκτησαν κεντρική θέση στο ωρολόγιο πρόγραμμα, κυρίως στην πρωτοβάθμια και κατώτερη δευτεροβάθμια εκπαίδευση.

Η συνέχεια δόθηκε από μεταγενέστερους υπουργούς, με αποκορύφωμα τον Κυριάκο Πιερρακάκη, ο οποίος ενσωματώνει πλέον την τεχνοκρατική ορολογία της Ε.Ε. και του ΟΟΣΑ στην καθημερινή του ρητορική. Στο πλαίσιο του CNN Insights (Απρίλιος 2025), ο υπουργός δήλωσε χαρακτηριστικά:

«Εκσυγχρονίζουμε διαρκώς τα προγράμματα απόκτησης και ανάπτυξης δεξιοτήτων. Επαναπροσανατολίζουμε τη σχολική εκπαίδευση με στόχο τα παιδιά μας “να μάθουν να μαθαίνουν”».

Το «μαθαίνω πώς να μαθαίνω»: Ελιξίριο ή κενό αφήγημα;

Η ικανότητα του «learning to learn» προβλήθηκε ως αντίδοτο στην «παπαγαλία» και την «αποστήθιση», που πράγματι χαρακτηρίζουν διαχρονικά την ελληνική εκπαιδευτική κουλτούρα. Ωστόσο, η μετάβαση στην κυριαρχία της δεξιότητας έναντι της γνώσης εγκυμονεί κινδύνους.

Η μεθοδολογική ευελιξία και η αυτορρυθμιζόμενη μάθηση δεν μπορούν να υπάρξουν στο κενό. Χωρίς σαφές γνωστικό περιεχόμενο, η δεξιότητα κινδυνεύει να καταστεί μία διαδικασία χωρίς αντικείμενο – δηλαδή ένα πλαίσιο όπου ο μαθητής διδάσκεται πώς να μαθαίνει, αλλά δεν γνωρίζει τελικά τι να μάθει και γιατί.

Μιλάμε για μια χαρακτηριστική αντίφαση: Στο όνομα της «μάθησης με νόημα», αφαιρείται η ιστορική και εννοιολογική συνέχεια που δίνει νόημα στη γνώση.

Ο ρόλος του ΟΟΣΑ και της αγοράς εργασίας

Ο ΟΟΣΑ, μέσω εκθέσεων όπως το "Education at a Glance" και το "Future of Education and Skills 2030", έχει προωθήσει ενεργά την εισαγωγή δεξιοτήτων τύπου «soft skills» (επικοινωνία, ομαδικότητα, προσαρμοστικότητα), καθώς και την ανάπτυξη «μαθησιακών οικοσυστημάτων» που ευνοούν τη συνεργασία με τον ιδιωτικό τομέα.

Η ρητορική αυτή αλλάζει τη φύση του σχολείου: από χώρο καλλιέργειας της σκέψης και της δημοκρατίας, μετατρέπεται σταδιακά σε προθάλαμο παραγωγικής αξιοποίησης των νέων ανθρώπων, με βάση τις ανάγκες μιας ευέλικτης, επισφαλούς αγοράς εργασίας.

Προς ποιο σχολείο βαδίζουμε;

Η νέα πολιτική για τις δεξιότητες προβάλλεται ως στοιχείο ανανέωσης, ωστόσο στην ουσία λειτουργεί σε βάρος της παιδαγωγικής ουσίας. Αντί για μόρφωση με εμβάθυνση, παράγει μία εκπαίδευση με πλατύτερη αλλά ρηχή διάσταση.

Όπως σχολιάζει χαρακτηριστικά ένας εκπαιδευτικός: «Το σχολείο μάς λέει να μαθαίνουμε πώς να μαθαίνουμε, αλλά ποτέ δεν μας λέει τι έχει νόημα να γνωρίζουμε και πώς να σκεφτόμαστε για αυτό».

Το επόμενο ζητούμενο είναι: Μπορεί το σχολείο να διδάξει δεξιότητες χωρίς να αποδυναμώσει τη γνώση; Και πώς διαμορφώνουμε ένα μορφωτικό πρόγραμμα που να ανταποκρίνεται στις απαιτήσεις της εποχής, χωρίς να θυσιάζει τον στοχασμό στον βωμό της ταχύτητας και της προσαρμογής;

Στις σχολικές αίθουσες: Η Εμπειρία των Εκπαιδευτικών

Τι συμβαίνει όταν το υπουργείο ζητά λιγότερη ύλη και περισσότερα projects; Τι σημαίνει για τον εκπαιδευτικό να διδάσκει χωρίς σταθερό περιεχόμενο; Οι μαρτυρίες από την τάξη αποκαλύπτουν τη ρήξη ανάμεσα στην εκπαιδευτική πολιτική και την καθημερινή πράξη.

«Στα λόγια ακούγεται ωραίο. Στην πράξη, κουραστικό και αποδιοργανωτικό.» Η κ. Α. Κ. φιλόλογος σε ΓΕΛ Θεσσαλονίκης περιγράφει με ειλικρίνεια τη σύγχυση που δημιουργεί η εφαρμογή των εργαστηρίων δεξιοτήτων στην καθημερινή διδακτική πράξη:

«Μου ζητούν να εντάξω δεξιότητες όπως “επικοινωνία”, “δημιουργικότητα”, “προσαρμοστικότητα” στην ώρα της λογοτεχνίας. Τα παιδιά κάνουν παρουσιάσεις, αλλά δυσκολεύονται να κατανοήσουν ένα ποίημα του Ελύτη. Το “μαθαίνω πώς να μαθαίνω” έχει νόημα μόνο αν προηγουμένως έχω κάτι να μάθω. Αλλιώς είναι απλώς ασκήσεις εντυπώσεων.»

Η φιλόλογος αναφέρεται σε φαινόμενα που επαναλαμβάνονται: η μείωση της έμφασης στη γλωσσική ακρίβεια, η παράκαμψη της κριτικής ανάλυσης, η έλλειψη χρόνου για βαθιά μελέτη κειμένων. Οι μαθητές, συχνά, δεν διαμορφώνουν εργαλεία για να κατανοούν τον κόσμο, αλλά για να τον παρουσιάζουν.

Ο εκπαιδευτικός ως «facilitator»: Από τη διδασκαλία στη διευκόλυνση

Στο νέο μοντέλο, ο ρόλος του εκπαιδευτικού τείνει να μετατραπεί από φορέας γνώσης σε «διευκολυντής της μάθησης» (facilitator). Πρόκειται για αλλαγή φιλοσοφίας, όχι απλώς όρων. Η αλλαγή αυτή, όπως σημειώνουν εκπαιδευτικοί, υπονομεύει τον επαγγελματικό τους ρόλο και δημιουργεί αβεβαιότητα:

«Δεν είμαι μόνο “συντονίστρια project”. Έχω ευθύνη για το περιεχόμενο, για την ποιότητα της σκέψης των παιδιών. Αν εγώ δεν διδάξω ιστορία, ποιος θα το κάνει; Ένα YouTube βίντεο;» σημειώνει με έμφαση φιλόλογος σε ΓΕΛ του Πειραιά.

Οι εκπαιδευτικοί στις μαρτυρίες τους τονίζουν κάτι κοινό: η γνώση έχει ανάγκη από δομή, βάθος και συνέχεια. Χωρίς αυτά, η διδασκαλία γίνεται ένα χαοτικό σύνολο ασύνδετων εμπειριών. Το ζητούμενο δεν είναι να απορρίψουμε τις δεξιότητες, αλλά να τις εντάξουμε στο πλαίσιο της γενικής παιδείας και όχι να τη διαλύσουμε στο όνομά τους.

Read next

  • Facebook
  • X
  • LinkedIn
  • Threads
  • Pinterest
  • WhatsApp
  • Telegram
  • Trello
  • Email
  • Εκπαίδευση
  • Εκπαίδευση
  • Αρχική
  • Επικαιρότητα
  • Εκπαίδευση
  • Διεθνή
  • Ιστορία
  • Πολιτισμός
  • Αθλητικά
  • Πρόσωπα
  • Κοινωνικά
  • Κέρκυρα

Διάβασε ακόμα...   

Οι Έλληνες και το Ισραήλ
Διεθνή 17-08-25

Οι Έλληνες και το Ισραήλ

Οι χαρκάδες
Κέρκυρα 17-08-25

Οι χαρκάδες

Φρένο από το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο  στην αναστολή της διαδικασίας ασύλου
Διεθνή 17-08-25

Φρένο από το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο στην αναστολή της διαδικασίας ασύλου

Φρένο από το Στρασβούργο στην αναστολή της διαδικασίας ασύλου Δημήτρης Αγγελίδης - efsyn.gr Το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο για τα Δικαιώματα του Ανθρώπου έβγαλε προσωρινή διαταγή ασφαλιστικών μέτρων προς την κυβέρνηση να μην απελάσει...

Δόλια παρέμβαση στο αντλιοστάσιο του Γαστουρίου
Κέρκυρα 17-08-25

Δόλια παρέμβαση στο αντλιοστάσιο του Γαστουρίου

Ποιοι ήταν οι ταγματασφαλίτες και καταδότες πρωταγωνιστές του μπλόκου της Κοκκινιάς; Και τι απέγιναν;
Ιστορία 17-08-25

Ποιοι ήταν οι ταγματασφαλίτες και καταδότες πρωταγωνιστές του μπλόκου της Κοκκινιάς; Και τι απέγιναν;

17/08/1944 χαράματα Παρασκευής: Το μπλόκο της Κοκκινιάς
Ιστορία 17-08-25

17/08/1944 χαράματα Παρασκευής: Το μπλόκο της Κοκκινιάς

Φωτιά στον κινητήρα αεροσκάφους που απογειώθηκε από την Κέρκυρα με 250 επιβάτες - ΒΙΝΤΕΟ
Κέρκυρα 16-08-25

Φωτιά στον κινητήρα αεροσκάφους που απογειώθηκε από την Κέρκυρα με 250 επιβάτες - ΒΙΝΤΕΟ

Σαντορίνη: «Τα ηλιοβασιλέματα δεν έχουν ομορφιά όταν στη Γάζα σκοτώνονται παιδιά» 
Επικαιρότητα 16-08-25

Σαντορίνη: «Τα ηλιοβασιλέματα δεν έχουν ομορφιά όταν στη Γάζα σκοτώνονται παιδιά» 

Μιλούν για «ειρήνη» και συνεχίζουν τον πόλεμο
Διεθνή 16-08-25

Μιλούν για «ειρήνη» και συνεχίζουν τον πόλεμο

ΣΥΓΚΕΝΤΡΩΣΗ ΚΥΡΙΑΚΗ 24 ΑΥΓΟΥΣΤΟΥ ΣΤΙΣ 20:00 ΣΤΟ ΠΕΝΤΟΦΑΝΑΡΟ - ΑΛΛΗΛΕΓΓΥΗ ΣΤΟΝ ΗΡΩΪΚΟ ΛΑΟ ΤΗΣ ΠΑΛΑΙΣΤΙΝΗΣ
Κέρκυρα 16-08-25

ΣΥΓΚΕΝΤΡΩΣΗ ΚΥΡΙΑΚΗ 24 ΑΥΓΟΥΣΤΟΥ ΣΤΙΣ 20:00 ΣΤΟ ΠΕΝΤΟΦΑΝΑΡΟ - ΑΛΛΗΛΕΓΓΥΗ ΣΤΟΝ ΗΡΩΪΚΟ ΛΑΟ ΤΗΣ ΠΑΛΑΙΣΤΙΝΗΣ

Η Παναγιά τση Πατρίδας.
Κέρκυρα 16-08-25

Η Παναγιά τση Πατρίδας.

Το 112 για όλους… Εναέρια μέσα με… μέσο
Επικαιρότητα 16-08-25

Το 112 για όλους… Εναέρια μέσα με… μέσο

Τουλάχιστον 16 Παλαιστίνιοι νεκροί σε νέα ισραηλινή επίθεση στη Γάζα – Ανάμεσά τους πέντε αιτούντες ανθρωπιστικής βοήθειας
Διεθνή 16-08-25

Τουλάχιστον 16 Παλαιστίνιοι νεκροί σε νέα ισραηλινή επίθεση στη Γάζα – Ανάμεσά τους πέντε αιτούντες ανθρωπιστικής βοήθειας

Παξοί – Αντίπαξοι: Ένα ταξίδι στον παράδεισο του Ιονίου
Διαπόντια Νησιά - Παξοί 16-08-25

Παξοί – Αντίπαξοι: Ένα ταξίδι στον παράδεισο του Ιονίου

Τα θύματα του καλοκαιριού του ’48 στους δρόμους των Ιωαννίνων
Ιστορία 16-08-25

Τα θύματα του καλοκαιριού του ’48 στους δρόμους των Ιωαννίνων

Η Παναγιά στη Σπιναλόγκα της Καλύμνου
Πολιτισμός 16-08-25

Η Παναγιά στη Σπιναλόγκα της Καλύμνου

«Μπελλαντόνες στο Λιθάρι»: Παρουσίαση του νέου βιβλίου της Βούλας Τζιλιάνου - Κυριακή 17/8
Κέρκυρα 15-08-25

«Μπελλαντόνες στο Λιθάρι»: Παρουσίαση του νέου βιβλίου της Βούλας Τζιλιάνου - Κυριακή 17/8

drepani.gr

Μια από τις ονομασίες με τις οποίες ήταν γνωστή η Κέρκυρα στην αρχαιότητα ήταν και η Δρεπάνη. Όνομα που χρησιμοποιήθηκε λόγω του σχήματός της. Η Δρεπάνη ταυτίζεται με το όπλο με το οποίο ο Κρόνος σκότωσε τον πατέρα του τον Ουρανό.

argyrades.gr

Σελίδες για τη ζωή, την ιστορία, τον πολιτισμό, στην Κέρκυρα. Με κριτική ματιά στην επικαιρότητα.

drepani
Copyright © 2025 drepani.gr. Με την επιφύλαξη κάθε δικαιώματος.
Το Joomla! είναι Ελεύθερο Λογισμικό που διατίθεται σύμφωνα με τη Γενική Δημόσια Άδεια Χρήσης GNU.