JA Purity IV JA Purity IV
  • Αρχική
  • Επικαιρότητα
  • Εκπαίδευση
  • Διεθνή
  • Ιστορία
  • Πολιτισμός
  • Αθλητικά
  • Πρόσωπα
  • Κοινωνικά
  • Κέρκυρα
JA Purity IV JA Purity IV
  • Αρχική
  • Επικαιρότητα
  • Εκπαίδευση
  • Διεθνή
  • Ιστορία
  • Πολιτισμός
  • Αθλητικά
  • Πρόσωπα
  • Κοινωνικά
  • Κέρκυρα
Στη Λάρισα η αστυνομία απαγορεύει κάθε δημόσια συνάθροιση την Κυριακή, μέρα συγκεντρώσεων για την Παλαιστίνη

06-14-2025 23:50
Επικαιρότητα

Στη Λάρισα η αστυνομία απαγορεύει κάθε δημόσια συνάθροιση την Κυριακή, μέρα συγκεντρώσεων για την Παλαιστίνη
Η Αλληλεγγύη στην Παλαιστίνη είναι η απάντηση

06-14-2025 23:46
Διεθνή

Η Αλληλεγγύη στην Παλαιστίνη είναι η απάντηση
Περιοδικό «Νυχτερινό», έτους 2025 – Το περιοδικό του 1ου εσπερινού ΕΠΑΛ Περιστερίου

06-14-2025 23:36
Εκπαίδευση

Περιοδικό «Νυχτερινό», έτους 2025 – Το περιοδικό του 1ου εσπερινού ΕΠΑΛ Περιστερίου
Νέα επίθεση του Ισραήλ στο Ιράν – Η Τεχεράνη απαντά με πυραύλους, στα καταφύγια οι ισραηλινοί πολίτες

06-14-2025 23:28
Διεθνή

Νέα επίθεση του Ισραήλ στο Ιράν – Η Τεχεράνη απαντά με πυραύλους, στα καταφύγια οι ισραηλινοί πολίτες
Τα γενέθλια του Βασιλέως Καρόλου Γ’ στην Κέρκυρα – Οι Βρετανοτσολιάδες και η τερατώδης αγγλική βία στα Επτάνησα

06-14-2025 22:20
Κέρκυρα

Τα γενέθλια του Βασιλέως Καρόλου Γ’ στην Κέρκυρα – Οι Βρετανοτσολιάδες και η τερατώδης αγγλική βία στα Επτάνησα
Κατηγορία: Κέρκυρα
15 Δεκεμβρίου 2024

«Μάγεψε» το κοινό ο Βασίλης Γισδάκης στη συναυλία του ΚΚΕ για τον Μάνο Χατζηδάκι

Ερμηνευτής που αναδείχθηκε από τον ίδιο τον Μάνο Χατζηδάκι και «μπόλιασε» τη φωνή του με τη μοναδική καλλιτεχνική φλέβα του μεγάλου αυτού δημιουργού, ο Βασίλης Γισδάκης «μάγεψε» το αθηναϊκό κοινό στη συναυλία «Ο Μάνος Χατζηδάκις και τα χρόνια της θύελλας (1940-1950)», που οργάνωσε το Κομμουνιστικό Κόμμα Ελλάδας το βράδυ του Σαββάτου στην αίθουσα των συνεδρίων του.

Ο Κερκυραίος τραγουδιστής ερμήνευσε ως σολίστ τα 7 από τα 21 τραγούδια που παρουσίασε η ορχήστρα Simfonietta Αθηνών, με μαέστρο τον Γιώργο Αραβίδη και ερμηνευτές τον ίδιο, τον Μανώλη Μητσιά, τη Νατάσα Μποφίλιου και την κορυφαία όλων τους φυσικά Μαρία Φαραντούρη – η οποία αποθεώθηκε από το κοινό με καταιγισμό χειροκροτημάτων και σε μια πηγαία αναφορά της στην ιστορική αυτή συναυλία σχολίασε ότι «ευτυχώς υπάρχει το ΚΚΕ», εκφράζοντας την εκτίμησή της για τη συνεισφορά του εν λόγω κόμματος στον τομέα του Πολιτισμού.

Την ενορχήστρωση των έργων για τη Simfonietta Αθηνών έκανε ο Δημήτρης Ανδρονιάδης.

Ανοίγοντας τη συναυλία, ο Β. Γισδάκης ερμήνευσε το τραγούδι «Τα παιδιά κάτου στον κάμπο» με στίχους που ο ίδιος ο Χατζηδάκις (1924-1994) είχε γράψει σε ηλικία 20 ετών. Το τραγούδι ήταν χορωδιακό και γράφτηκε το 1944 για τη θεατρική παράσταση «Το καλοκαίρι θα θερίσουμε» του Αλέξη Δαμιανού, που ανέβηκε στο θέατρο «Βρετάνια» από τον θίασο «Ενωμένοι Καλλιτέχνες», στις 26 Νοέμβρη 1945, σε σκηνοθεσία Γιώργου Σεβαστίκογλου και μουσική Μάνου Χατζηδάκι.

Το χορωδιακό σύνολο της εποχής δεν ήταν άλλο από μια μικρή χορωδία της ΕΑΜικής Νεολαίας ΕΠΟΝ της Αθήνας, την οποία είχε διευθύνει ο συνομήλικός του επίσης μεγάλος μουσικοσυνθέτης μας Μίκης Θεοδωράκης, στο πρώτο μουσικό συναπάντημά τους.

Χάρη στις εξαιρετικές ερμηνείες του, ο Βασίλης Γισδάκης απέσπασε δικαιολογημένα το θερμό και ίσως πιο παρατεταμένο χειροκρότημα του κοινού, καθώς μάλιστα είχε επιλεγεί να ερμηνεύσει, κατά κύριο λόγο, λιγότερο γνωστά τραγούδια που ο Χατζηδάκις είχε γράψει τη θυελλώδη δεκαετία 1940-1950 ή ήταν σαφώς επηρεασμένα από εκείνη την περίοδο της ζωής του. Τους στίχους αυτών των τραγουδιών είχαν γράψει ο ίδιος ο κορυφαίος μουσικοσυνθέτης («Για έναν ελεύθερο άνθρωπο» και «Το μεθυσμένο κορίτσι», όπως και το τραγούδι «Τα παιδιά κάτου στον κάμπο»), ο Νίκος Εγγονόπουλος («Μπολιβάρ»), ο Ιάκωβος Καμπανέλλης («Κυρ Μιχάλης»), ο Μάνος Ελευθερίου («Η μπαλάντα του οδοιπόρου») και ο Νίκος Γκάτσος («Χάρτινο το φεγγαράκι», που η βαθιά λυρική ερμηνεία του από τον Κερκυραίο τραγουδιστή αποθεώθηκε).

Η συναυλία απόδοσης τιμής στο έργο του Μάνου Χατζηδάκι έκλεισε με το τραγούδι «Τα λουστράκια», με τη Μαρία Φαραντούρη να το ερμηνεύει μαζί με τον Βασίλη Γισδάκη, τον Μανώλη Μητσιά και τη Νατάσα Μποφίλιου και το κοινό στην κατάμεστη αίθουσα να αμείβει όλους τους συντελεστές της συναυλίας με ασταμάτητο χειροκρότημα και επιφωνήματα – εκδηλώσεις ενθουσιασμού για την υπέροχη μελωδική βραδιά.

Η εκδήλωση έγινε στο πλαίσιο δραστηριοτήτων συνυφασμένων με επιστημονικό συνέδριο που το ΚΚΕ οργανώνει το διήμερο 21-22 Δεκέμβρη στην έδρα του, με τη συμμετοχή δεκάδων πανεπιστημιακών και μελετητών, με θέμα «Η λογοτεχνία στα χρόνια της θύελλας 1940-1950».

Η βραδιά για τον μεγάλο δημιουργό εστίασε σε μια σχετικά άγνωστη πλευρά του έργου του: Την επίδραση που – κατά δική του ομολογία – άσκησαν σε όλη τη δημιουργική πορεία του τα συνταρακτικά γεγονότα της δεκαετίας 1940-1950, που τα έζησε από πολύ κοντά. Όπως αναφέρθηκε, ο Μάνος Χατζιδάκις, ως ευαίσθητος δημιουργός, δέχθηκε από νωρίς τα μηνύματα των καιρών. Εντάχθηκε στην ΕΠΟΝ και συμμετείχε στις μάχες του Δεκέμβρη 1944, στην Αθήνα, από το δικό του, μουσικό μετερίζι.

Ειπώθηκε επίσης για τον Μάνο Χατζηδάκι και τη δημιουργικότητά του τη θυελλώδη δεκαετία 1940-1950, στην έναρξη της συναυλίας: «Τον βρίσκουμε στο “Παλλάς”, στο Παγκράτι, να παίζει πιάνο διευθύνοντας τη χορωδία της ΕΠΟΝ σε Χριστουγεννιάτικο Ορατόριό του, με τις φωνές των χορωδών να διακόπτονται από τους ήχους των πολυβόλων. Τον συναντάμε πάλι στην υποχώρηση του ΕΛΑΣ από την Αθήνα, να ανεβαίνει τον Ελικώνα με προορισμό την Λαμία. Ένα παιδί που το λέγαν Μάνο και δεν έλεγε καλά το ρο κάθε βράδυ στις μουσικές βραδιές μετά τη εξουθένωση της ημέρας έβαζε στο στόμα του ένα χαρτονάκι και το σφύριγμά του ακουγόταν σαν βιολί (…) Μια μέρα έβαλε τις φωνές. Είχε ξεχάσει το ορατόριό του στην Αθήνα κι όλη η ομάδα συμφώνησε να γυρίσει πίσω για να το πάρει μαζί του πριν να γίνει προσάναμμα για το τζάκι. Όταν επέστρεψε κανονικά πια στην Αθήνα, συνεργάστηκε με το περιοδικό της ΕΠΟΝ, “Νέα Γενιά” γράφοντας ιστοριούλες, ποιηματάκια, και σπαζοκεφαλιές για τα “Αετόπουλα” που τα υπέγραφε ως Πέτρος Γρανίτης (…) Το καλοκαίρι του ’44 έκανε και την πρώτη του εμφάνιση ως συνθέτης με τη μουσική για το θεατρικό έργο του Αλέξη Σολωμού “Ο τελευταίος ασπροκόρακας”, σε σκηνοθεσία Κάρολου Κουν. Την ίδια εποχή ιδρύθηκε και ο θίασος των “Ενωμένων Καλλιτεχνών” με ΕΑΜικούς ηθοποιούς: τον σπουδαίο Αιμίλιο Βεάκη και νεότερους, ορισμένοι από τους οποίους έκαναν τα πρώτα τους βήματα, όπως η Ασπασία Παπαθανασίου, η Αλέκα Παΐζη, ο Τίτος Βανδής. Μαζί τους συνεργάζεται και ο Μ. Χατζιδάκις. Έγραψε μουσική για το “Θάψτε τους νεκρούς” του Ίρβιν Σόου και για “Το καλοκαίρι θα θερίσουμε” του Αλέξη Δαμιανού, σε σκηνοθεσία Γιώργου Σεβαστίκογλου. Στο έργο αυτό ακούγεται για πρώτη φορά το τραγούδι “Τα παιδιά κάτου στον κάμπο”, σε μουσική και στίχους του συνθέτη (…) Η εκτέλεση του τραγουδιού γινόταν από μια μικρή χορωδία ΕΠΟΝιτών που διηύθυνε ο, επίσης εικοσάχρονος, Μίκης Θεοδωράκης. Στις κουίντες του θεάτρου “Βρετάνια” έγινε η πρώτη τους συνύπαρξη και αναπτύχθηκε η φιλία τους που κράτησε όλα τα μετέπειτα χρόνια. Παρότι μετά το 1946 ο Μάνος Χατζιδάκις αποστασιοποιήθηκε από το ΕΑΜ, εξακολούθησε σε όλη του τη ζωή να αντιμετωπίζει με συμπάθεια και να στηρίζει τους ανθρώπους που αγωνίζονται για έναν καλύτερο κόσμο».

Στον προθάλαμο της αίθουσας της συναυλίας, στην έδρα του ΚΚΕ, παρουσιάστηκαν για τους επισκέπτες, σε προθήκες, φύλλα εντύπου της ΕΑΜικής Νεολαίας ΕΠΟΝ με κείμενα του Μάνου Χατζηδάκι, τα οποία υπέγραφε, όπως προαναφέρθηκε, με το ψευδώνυμο Πέτρος Γρανίτης.

Χ. Κ.

Read next

  • Facebook
  • X
  • LinkedIn
  • Threads
  • Pinterest
  • WhatsApp
  • Telegram
  • Trello
  • Email
  • Κέρκυρα
  • Κέρκυρα
  • Αρχική
  • Επικαιρότητα
  • Εκπαίδευση
  • Διεθνή
  • Ιστορία
  • Πολιτισμός
  • Αθλητικά
  • Πρόσωπα
  • Κοινωνικά
  • Κέρκυρα

Διάβασε ακόμα...   

Ασκωθήκαμε μπονώρα να πάμετε στο χτήμα να μάσουμε τα κουκιά το μπίζι και τα ρεβύθια.
Κέρκυρα 15-06-25

Ασκωθήκαμε μπονώρα να πάμετε στο χτήμα να μάσουμε τα κουκιά το μπίζι και τα ρεβύθια.

Στη Λάρισα η αστυνομία απαγορεύει κάθε δημόσια συνάθροιση την Κυριακή, μέρα συγκεντρώσεων για την Παλαιστίνη
Επικαιρότητα 14-06-25

Στη Λάρισα η αστυνομία απαγορεύει κάθε δημόσια συνάθροιση την Κυριακή, μέρα συγκεντρώσεων για την Παλαιστίνη

Φτου, φτου, φτου.
Κέρκυρα 15-06-25

Φτου, φτου, φτου.

Γράφει ο Γιώργος Καγκουρίδης 15 Ιουνίου 2023 "δε πουγιεται" VII ΦΤΟΥ, ΦΤΟΥ, ΦΤΟΥ - Μας εματιάσανε, δε μπορεί… Φτου, φτου, φτου… - Γιατί ειμάστεν’ όμορφοι; - Τω καιρώ εκείνω. - Και...

Μια ανείπωτη τραγωδία που βαραίνει την εκπαιδευτική και κοινωνική συνείδηση
Εκπαίδευση 15-06-25

Μια ανείπωτη τραγωδία που βαραίνει την εκπαιδευτική και κοινωνική συνείδηση

Περιοδικό «Νυχτερινό», έτους 2025 – Το περιοδικό του 1ου εσπερινού ΕΠΑΛ Περιστερίου
Εκπαίδευση 14-06-25

Περιοδικό «Νυχτερινό», έτους 2025 – Το περιοδικό του 1ου εσπερινού ΕΠΑΛ Περιστερίου

Τα γενέθλια του Βασιλέως Καρόλου Γ’ στην Κέρκυρα – Οι Βρετανοτσολιάδες και η τερατώδης αγγλική βία στα Επτάνησα
Κέρκυρα 14-06-25

Τα γενέθλια του Βασιλέως Καρόλου Γ’ στην Κέρκυρα – Οι Βρετανοτσολιάδες και η τερατώδης αγγλική βία στα Επτάνησα

Για την κατασκευή μαρίνας στην Ημερολιά Κασσιόπης:
Βόρεια Κέρκυρα 14-06-25

Για την κατασκευή μαρίνας στην Ημερολιά Κασσιόπης: "Φαραωνικό" έργο - ζημιά τεράστια στον τόπο

Ενέργειες Αναπληρώτριας Περιφερειακής Διευθύντριας παραπέμπουν σε ζοφερές εποχές του παρελθόντος
Εκπαίδευση 14-06-25

Ενέργειες Αναπληρώτριας Περιφερειακής Διευθύντριας παραπέμπουν σε ζοφερές εποχές του παρελθόντος

Το σχολείο δεν είναι ο τοίχος που κρεμάμε τιμητικές πινακίδες για πολιτικές σκοπιμότητες (Με αφορμή την ονοματοδοσία ενός σχολείου)
Εκπαίδευση 14-06-25

Το σχολείο δεν είναι ο τοίχος που κρεμάμε τιμητικές πινακίδες για πολιτικές σκοπιμότητες (Με αφορμή την ονοματοδοσία ενός σχολείου)

Κέρκυρα: Στάση λεωφορείου δεν είχε παγκάκι και οι κάτοικοι έδρασαν μόνοι τους
Κέρκυρα 13-06-25

Κέρκυρα: Στάση λεωφορείου δεν είχε παγκάκι και οι κάτοικοι έδρασαν μόνοι τους

Συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου Νότιας Κέρκυρας με 24 θέματα! - Δευτέρα 16/6
Νότια Κέρκυρα 13-06-25

Συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου Νότιας Κέρκυρας με 24 θέματα! - Δευτέρα 16/6

Νυχτερινές διακοπές υδροδότησης από την Κοινότητα Χλωμού έως την περιοχή της Λίνιας
Κέρκυρα 13-06-25

Νυχτερινές διακοπές υδροδότησης από την Κοινότητα Χλωμού έως την περιοχή της Λίνιας

Συνεδριάζει το δημοτικό συμβούλιο του Δήμου Κεντρικής Κέρκυρας & ΔΝ τη Δευτέρα 16/6
Κεντρική Κέρκυρα 13-06-25

Συνεδριάζει το δημοτικό συμβούλιο του Δήμου Κεντρικής Κέρκυρας & ΔΝ τη Δευτέρα 16/6

Στήθος μάρμαρο καρδιά πατάτα
Κέρκυρα 13-06-25

Στήθος μάρμαρο καρδιά πατάτα

Ο ενθικοσοσιαλισμός είναι εδώ!
Διεθνή 13-06-25

Ο ενθικοσοσιαλισμός είναι εδώ!

Απεργία στην εκπαίδευση στο Παρίσι αλληλεγγύης στην Παλαιστίνη
Εκπαίδευση 13-06-25

Απεργία στην εκπαίδευση στο Παρίσι αλληλεγγύης στην Παλαιστίνη

Από τη συγκέντρωση στο Σύνταγμα 12/5 ενάντια στις διώξεις και τα πειθαρχικά
Εκπαίδευση 13-06-25

Από τη συγκέντρωση στο Σύνταγμα 12/5 ενάντια στις διώξεις και τα πειθαρχικά

drepani.gr

Μια από τις ονομασίες με τις οποίες ήταν γνωστή η Κέρκυρα στην αρχαιότητα ήταν και η Δρεπάνη. Όνομα που χρησιμοποιήθηκε λόγω του σχήματός της. Η Δρεπάνη ταυτίζεται με το όπλο με το οποίο ο Κρόνος σκότωσε τον πατέρα του τον Ουρανό.

argyrades.gr

Σελίδες για τη ζωή, την ιστορία, τον πολιτισμό, στην Κέρκυρα. Με κριτική ματιά στην επικαιρότητα.

drepani
Copyright © 2025 drepani.gr. Με την επιφύλαξη κάθε δικαιώματος.
Το Joomla! είναι Ελεύθερο Λογισμικό που διατίθεται σύμφωνα με τη Γενική Δημόσια Άδεια Χρήσης GNU.